Förening Oskarström

Studiecirklar

Tillsammans ordnar vi studiecirklar efter medlemmarnas intressen och önskningar

Ann och Isse berättar om Verner von Heidenstam Foto Stina Pettersson

2024

Vårens studiecirkel om en känd person, handlar i år om Ingrid Bergman och startar onsdagen den 7 februari i församlingshemmet för alla som anmält sig. Till vår stora glädje är det Isse och Ann som håller i cirkeln.

Hur använder jag min smarta telefon?

Studiecirkel om mobiltelefon 2023 Foto Ann-Christin Pettersson

Med hjälp av cirkelledare från ABF har vi under tre veckor i september 2023 haft omtyckta studiecirklar om smarta telefoner. Dessa cirklar anpassas efter deltagarna och det är aldrig fel att vara med. Det finns alltid något nytt man lär sig, även om man tycker att man behärskar sin telefon bra. Vi hoppas kunna återkomma med fler kurser så småningom.

Studiecirkel om Nils Poppe 2023

Foto Ann-Christin Pettersson

Ann Petersson och Isse Strandberg har i sedvanlig ordning hållit i årets studiecirkel om en känd person. Det blev tre träffar där våra handledare berättade så mycket det kunde om Nisses liv och leverne. Den tredje träffen blev det bioföreställning med filmen Blåjackor. Alla bjöds på popcorn, så det blev riktig biokänsla.

Studiecirkeln avslutade med en bussutflykt till Fredriksdalsteatern, där Nils var teaterchef och spelade många sommarföreställningar på utomhusscenen. Där bjöds vi på frukost och sittande guidning. Vi hade sedan god tid på oss att upptäcka allt i Fredriksdalsparken. Där fanns ett litet museum om Nils Poppe och även ett om Eva Rydberg, som vi också tittade in i.

När vi var lagom hungriga skjutsade Christer på Sennans buss oss till restaurang Tegel i Rydebäck där vi åt en mycket välsmakande lunch med kalvkött och dillsås.

Resan fortsatte sedan till Gunilla Poppes hem i Domsten. Där blev vi varm välkomnade av Nils fru Gunilla och sonen Thomas Poppe. Vi fick titta in i huset och även titta på ett litet bildmuseum om Nils Poppe. Besöket avslutades med att Thomas sjöng några sånger för oss i trädgården.

Fika måste man ju också ha så vi åkte vidare till Cafe Killeröd där vi intog kaffe och smaskig marängtårta med äpplen.

Efter en hel dags utflykt med lagom väder och massor med upplevelser styrde vi kosan åter till Oskarström. Alla var nöjda och belåtna med dagen som var helt perfekt ordnad. Tack Ann och Isse för en välordnad studiecirkel och en härlig avslutningsresa.

Text och bilder: Ann-Christin Pettersson

Studiecirkel om Verner von Heidenstam 2022

Våra trevliga cirkelledare Ann Petersson och Isse Strandberg har under våren 2022 hållit en underhållande studiecirkel om Verner von Heidenstam. Dessa träffar har varit välbesökta. Ann och Isse har på ett humoristiskt sätt förmedlat författarens liv och leverne.

Foto: Ann-Christin Pettersson

Efter studiecirkeln om Verner von Heidenstam gjorde vi en bussutflykt till Övralid, där Heidenstam bodde sina sista 15 år. Vi startade på morgonen från Oskarström och gjorde vår första paus i Isaberg där vi intog vår medhavda matsäck medan vi blickade ut mot sjön i gassande solsken. Framme vid Övralid några timmar senare, stillade vi hungern med varsin frukt för att sedan få en guidad tur i Heidenstams hus. Därefter åt vi lunch på Rönnerdals i Motala. På hemvägen stannade vi vid kaffestugan på Grännaberget, där bordet stod dukat med kaffe och kakor. Mätta och belåtna fortsatte resan med ett litet stopp i Polkagrisaffären. För att inte somna i bussen hade Ann och Isse ordnat med examensprov och andra kluriga frågor, så vi hade sysselsättning på både ditresan och hemresan. Tack Ann och Isse för en välordnad och trevlig resa.

Text och bilder Ann-Christin Pettersson

Studiecirkeln om smartphones 2022 avslutades för den här gången.
Vi var 12 deltagare och cirkeln genomfördes i samarbete med ABF

Kia från ABF instruerar