Förening Oskarström

Övriga aktiviteter

Här hittar du övriga aktiviteter som inte passar in under någon egen rubrik

Personer framför träd

Brandskyddsutbildning på brandstationen i Halmstad. Foto Ann-Christin Pettersson

PRO Oskarström utflykt till Hylténs industrimuseum den 11 april

PRO Oskarström fyllde fyra bilar med medlemmar och gav sig iväg till Gnosjö denna regniga morgon. Vi gjorde en paus i Isaberg där vi intog vår medhavda matsäck innan vi fortsatte färden till Gnosjö och Hylténs Metallvarufabrik, som numera är museum. Fabriken lades ned 1974. Vi fick en mycket trevlig guidning om hur fabriken startade och utvecklades i sann Gnosjöanda, av Johan Edvin Hyltén. Vår guide visade även hur man gjorde formar för allt man tillverkade, och vi fick även se hur man slipade på klockorna som fortfarande tillverkas och säljs på plats. Efter ett mycket trevligt och intressant besök fortsatte vi till Hestraviken Restaurang och åt en välbehövlig lunch innan vi återvände hem igen.

Inspelning av Postkodmiljonären i Göteborg den 23 april 2024

Vi får uppleva hur man spelar in avsnitten i postkodmiljonären och sitter med som publik under 3 inspelningar på eftermiddagen. Vi åker från Oskarström, med Sennans buss, vid 9 på morgonen och är hemma ca 19.30 på kvällen. På vägen upp äter vi lunch på IKEAS restaurang. Och fika under eftermiddagen bjuder TV på. Anmäl dig till Ann-Christin Pettersson, acpsvallin5@gmail.com, tel 0705 39 83 29

PRO Oskarströms shoppingtur till Gekås i Ullared 18 september 2023

PRO Oskarströms åkte med Sennans buss till Gekås i Ullared den 18 oktober 2023. Det var vackert väder och vi handlade så mycket vi hann på 4 timmar. Alla var nöjda och glada när vi återvände till bussen med bärkassar fyllda av dagens fynd.

Vinprovning i september 2023

Vi blev 8 personer på vinprovningen den 11 september. Somalier Flemming höll i provningen då vi provade 2 vita och 3 röda viner med lite tilltugg till varje sort. Vädret var härligt så vi bytte lokal till utomhus hos ordföranden Alrik. Det var en trevlig sammankomst.

Brandskyddsutbildning 2023

Foto: Ann-Christin Pettersson

PRO Oskarström besökte Brandstationen i Halmstad den 24 april 2023, för en teoretisk brandskyddsutbildning. Vi lotsades runt och fick se hur det fungerar på brandstationen och under tiden vi var där blev det utryckning. Vi fick lära oss om vikten av att ha fungerande brandvarnare, gärna flera stycken på olika ställen i huset. Brandsläckare och brandfiltar är ytterligare ting, som är viktiga att ha till hands vid en eventuell brand i huset. Efter mycket information och fika lämnade vi brandstationen med varsitt långt skohorn med en fyndig tapp, att trycka på knappen för att kontrollera att brandvarnaren fungerar.