Förening Eldsberga

Reportage 2022

2022-12-07 Julfest Lagagården

PRO Eldsberga har haft julfest i Lagagården, där ett 70-tal deltagare välkomnades med glögg och pepparkakor. Den traditionella julbuffén dukades fram och alla lät sig väl smaka. Lasse Johanssons trio spelade under kvällen och tillsammans med sånggruppen framfördes stämningsfulla julsånger. Julgåvor överlämnades till musiker och sångare och blommor till de alltid lika duktiga kockarna. Dessutom uppvaktades Gunvor Johansson med anledning av den stundande 90-årsdagen. Kaffe med hembakade kakor samt lotteridragning fick avrunda en kväll i trevlig samvaro.

2022-11-09
PRO Eldsberga har haft höstmöte i Tönnersjö Bygdegård. Inledningsvis mötesförhandlingar, där även budget- och verksamhetsplan för år 2023 presenterades. Dagens gäst var Sven Söderberg, som sjöng till eget gitarr- och ukulele ackompanjemang och ställde kluriga quiz-frågor. Gruppvis löste publiken dessa frågor med stort engagemang och livliga diskussioner. Kaffe med smörgåsar och kaka serverades och som avslutning blev det dragning på lotterierna.

2022-10-26
PRO Eldsberga. Efter pandemiuppehåll blev det åter dags för traditionsenlig kalkonfest i Lagagården. De duktiga kockarna Margareta och Görild lagade välsmakande kalkon med goda tillbehör och Anders & Sylve bidrog med underhållning och härlig dansmusik. Kaffe med gräddtårta samt dragning på slutsålda lotterier fick avrunda kvällen.

2022-09-22

I strålande höstväder samlades cirka 50 medlemmar, gamla som nya, vid boulebanan i Eldsberga med anledning av PROs nationella friluftsdag. Efter kort tipspromenad fick alla visa sina färdigheter i enklare tävlingar och mellan aktiviteterna hade den grillade korven strykande åtgång. En gemytlig kaffestund med hembakad kaka samt prisutdelning avslutade dagen.

2022-08-24

PRO Eldsberga har haft medlemsmöte i Tönnersjö Bygdegård med ett 50-tal deltagare. Inledningsvis mötesförhandlingar och information om kommande aktiviteter. Göran Nilsson, ordförande i Trönninge Samhällsförening, var dagens gäst och han berättade om hur föreningen startades och om arbetet med att sätta sig in i och diskutera kommunens planering för bygden. Han gav oss också en intressant inblick i kommunens projekt “Framtid Trönninge 2050”. Efter lättare förtäring och lotteridragning begav sig alla hemåt i den ljumma sensommarkvällen.

50 -årsjubileum 8/6-2022

PRO Eldsberga har haft fest på Gullbrannagården med anledning av föreningens 50-årsjubileum. Festen började med välkomstdrink och mingel och därefter var det dags att sätta sig till bords. Karl-Erik Lövdahl presenterade en kort sammanfattning av föreningens historik och verksamhet. Silltallrik och välsmakande varmrätt serverades och som avslutning kaffe med en för dagen specialdesignad gräddtårta. Eldsberga musik och sånggrupp bidrog till den goda stämningen med sin sångarglädje och musikalitet.

Medlemsmöte 27/4,

PRO Eldsberga har haft medlemsmöte i Tönnersjö Bygdegård. Eldsberga musik och sånggrupp inledde med en kavalkad av vårsånger och efter mötesförhandlingar blev det mera musikunderhållning. Lasse Johansson gav råd och tips om växter och odling. Efter kaffe med smörgås avslutades sammankomsten med lotteridragning, där vinsterna bland annat bestod av vackra pelargoner.

Årsmötet 2022 04-06

PRO Eldsberga har haft årsmöte i Tönnersjö Bygdegård och ordförande Karl-Erik Lövdahl kunde hälsa ett 70-tal deltagare välkomna. Under året avlidna medlemmar hedrades med ett tänt ljus och en tyst minut, som avslutades med att Anders Larsson på dragspel framförde Amazing Grace. Mötesförhandlingar med val av styrelse. Ingrid Åkesson och Sonja Johansson avtackades efter mångårigt arbete i styrelsen. Det bjöds på kaffe med semlor och Edward C. Johansson bidrog med uppskattad underhållning.

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.