Förening Årsunda

Månadsträff april 2023

Vid månadsträffen i april fick vi information om Årsunda Kraft och "FixarMalte"

Dagens träff var välbesökt, ca 40 PRO-medlemmar samlades för att få information om verksamheterna hos Årsunda Kraft och FixarMalte.

Stefan Skogh inledde och berättade om Årsunda Krafts olika avtal gällande eldistribution. All information finns att hämta på deras egen hemsida Årsunda Kraft Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Många frågor från deltagarna på träffen som Stefan besvarade så gott han kunde. Stefan inbjöd deltagarna, om man har någon fråga, att ringa till Årsunda Kraft på tel 026-29 08 54, alternativ maila info@arsunda-kraft.se eller komma förbi på Hedkarbyvägen 22.

Därefter kom Ingela Ljungkvist med två medarbetare och informerade om FixarMalte. Deras syfte är att hjälpa äldre människor med diverse sysslor för att förebygga fallskador i hemmet. 75 år är det sagt att man ska vara, men som Ingela sa, hon kollar inget ID. Det kan vara hjälp med gardinuppsättning, byte av lampor, hänga tavlor etc. - sådana uppgifter som lätt kan orsaka fallolycka. Stegar och verktyg har de med sig när de kommer. De kan även hjälpa till att skott snö och sanda samt köra sorterat skräp till återvinningen. De får inte hjälpa till att handla. De får heller inte putsa fönster, däremot kan de komma och ta ner gardiner inför fönsterputs och sedan sätta upp dem igen efteråt. Mer information kan läsas i deras broschyr Länk till annan webbplats.

FixarMaltes tjänster är gratis och kan beställas på tel 026-24 16 31

Ordförande Yvonne Thingström påminde om resan till Taxinge slott - se kommande aktiviteter på startsidan. Hon berättade vidare att några PRO-are från Årsunda deltagit i det vinnande boulelaget så vi fick alla gratulera med en applåd. Mer information om detta stordåd kommer senare. Vidare bad Yvonne om någon hade idéer på aktiviteter som vi kunde tänkas genomföra.

Som vanligt trevlig samvaro med kaffe och goda mackor, och vissa av oss fick traska hem med fina lotterivinster.