Förening Valbo
Kategorier:
Publicerad:

45 lägenheter planeras i Valbo

PRO och SPF i Valbo yttrar sig om ett förslag att bygga sammanlagt 45 lägenheter i tre hus i området vid gamla panncentralen intill Skolvägen.

Kommunen säger inte i handlingarna om förslaget att det handlar om ett trygghetsboende, men har i kommunala pensionärsrådet sagt att det är en möjlig användning.
I det gemensamma yttrandet till Gävle kommuns samhällsbyggnadsnämnd betonar PRO och SPF att en enkät klart visar att det finns ett stort önskemål om trygghetsbostäder i Valbo.
- Markheden 4:54 uppfyller alla de önskemål som äldre människor har på närhet till service och kommunikationer, skriver föreningarna.
- Vi vill därför att samhällsbyggnadsnämnden påverkar fastighetsägaren att överväga att bygga trygghetsbostäder i hela eller delar av projektet oavsett hyresrätt eller bostadsrätt.
Förslaget är en detaljplan som ska göra det möjligt att förvandla den gamla panncentralen i Valbo till ett bostadsområde. Planen gör - förutsatt att den antas - att tre hus byggs, varav det nordligaste på platsen där den före detta panncentralen står i dag.
45 nya lägenheter innebär att fler p-platser skulle behövas i området. I planen ingår därför att det befintliga parkeringen mellan den gamla panncentralen och Gavlegårdarnas bostadsområde utökas. Även ytan där det finns en hundrastgård i dag görs om till bostadsmark enligt förslaget, för att kunna utnyttjas som bilparkering eller annat komplement till de planerade bostäderna.
Planförslaget är på nära 30 sidor, och kan läsas här i sin helhet: Planbeskrivning, Markheden 4:54 m. fl, fd panncentralen i Valbo Pdf, 1.6 MB, öppnas i nytt fönster.
Till förslaget hör även en karta: Plankarta Markheden 4:54 m. fl. Pdf, 464.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Kartan är dock inte helt lätt att hantera på en liten skärm, originalet är i storleksordning A2.

Text: Ulf Lindman