Förening Valbo
Christina Tallberg, ordförande PRO, har skrivit till medlemmarna för att berätta att Gysinge måste säljas. Foto: Anneli Nygårds

Kategorier:
Publicerad:

PRO tvingas sälja Gysinge

Den 7 maj mejlade PRO:s riksordförande Christina Tallberg ett "ordförandebrev" till alla medlemmar för at berätta att styrelsen tvingats inleda en försäljning av PRO:s fastighet och bolag i Gysinge.

2018 gjordes en stor omdaning av verksamheten på Gysinge och utvecklingen såg bra ut inför 2020. Men, som för så många andra företag inom konferensbranchen slog pandemin helt undan benen för verksamheten.
I ordförandebrevet som vi publicerar här nedanför berättar Christina Tallberg om det hela.
-------------------------------

Ordförandebrev om Gysinge 1
Den 4 maj fattade PRO:s styrelse ett enhälligt beslut om att påbörja en process för att sälja PRO:s fastighet och bolag i Gysinge.
Det är med tungt hjärta som jag skriver dessa rader. Jag vet att många medlemmar under åren har upplevt fantastiska tillfällen till utbildning och gemenskap i Gysinge. PRO fick köpa herrgården 1969 och kunde öppna anläggningen som kursgård 1971. Många medlemmar var också med och genom eget arbete bidrog de till att anläggningen rustades upp tillsammans med att PRO beviljades AMS-medel. Jag har själv en anknytning till Gysinge sedan slutet av 1970-talet, eftersom jag arbetade på ABF:s förbundsexpedition som studieombudsman och ansvarig för kontakterna med PRO och dess studieverksamhet.
Genom åren har PRO satsat mycket på Gysinge, och inför kongressen 2018 stod vi inför stora investeringar i fastigheten och vikande antal elever vid folkhögskolan. På kongressen hade vi tre alternativ att ta ställning till; att sälja fastigheten, att tomställa den eller att satsa. Det sistnämnda innebar att bilda bolag för att kunna utvidga näringsverksamheten och bilda en ideell förening för folkhögskolan. Kongressen beslöt med stor majoritet att stanna för det sista alternativet att satsa. Efter det beslutet har vi i styrelsen arbetat mycket med Gysinge, och det har tagit tid för att bygga upp bolagen, och att göra bodelning mellan dessa och folkhögskolan.
Utvecklingen såg positiv ut inför 2020. Men som för så många andra företag i turist- och konferensbranschen har pandemin fullständigt slagit undan benen för verksamheten. Bolagen med sina medarbetare har gjort enastående insatser för att hålla verksamheten flytande, men det har tyvärr inte hjälpt. Det krävs ytterligare investeringar och ekonomiska tillskott för att få i gång bolagen när samhället öppnar upp igen. Dessa tillskott är i en sådan storlek att PRO som ideell organisation inte har möjlighet att göra detta.
Att sälja fastigheten och näringsbolaget är nu det enda rätta, rimliga och ansvarsfulla alternativet i den rådande situationen. Vi vet inte hur länge pandemin pågår eller när den slutar. Men en sak vet vi och det är att förutsättningarna för kurs- och konferensverksamhet har förändrats. Den digitala utvecklingen har varit stor inom organisationer och företag, det gör att betydligt färre kommer att efterfråga internatmöjligheter framöver.
Jag vill i det här sammanhanget understryka att styrelsens beslut om att sälja fastigheten inte betyder att vi inte ska ha en folkhögskola. Folkhögskolan är en viktig del i PRO:s verksamhet och navet för det livslånga lärandet i vår organisation och bland våra medlemmar. Om folkhögskolan kommer att kunna vara kvar på Gysinge eller inte beror på inställningen hos en ny ägare. Jag kommer självfallet att återkomma med mera information längre fram. Under tiden vill jag uppmana er att delta i de utbildningar som folkhögskolan erbjuder när det är möjligt att träffas fysiskt.
Frågan om Gysinges framtid har naturligtvis diskuterats ingående inom PRO under många år. I PRO:s styrelse, i bolagen, på distriktsordförandeträffar, dialogmöten och andra sammanhang har diskussionen intensifierats under det senaste halvåret. Frågorna om ekonomin har stått i centrum. PRO:s huvudsakliga inkomst är medlemsavgifterna. Vi måste hela tiden ställa oss frågan hur vi använder dessa på bästa sätt. En enig styrelse har stannat för att vi måste använda en större del av våra resurser på att satsa på att utveckla våra föreningar, variera vårt utbud av aktiviteter till er medlemmar och också öka arbetet med att värva nya medlemmar. Det är viktigt att alla medlemmar, nya som nuvarande, känner att PRO är en attraktiv pensionärsorganisation.
Eftersom jag vet att Gysinge är en angelägenhet för många i PRO, kommer vi att på olika sätt återkomma med information till er genom olika sätt. Ni kommer fortlöpande att få fler ordförandebrev från mig.
Mellan kongresserna är styrelsen PRO:s högsta beslutande enhet, och som sådan har vi fattat detta beslut. Det gick inte att vänta till kongressen i juni 2022.

Christina Tallberg
Ordförande PRO