Förening Korsnäs-Vika PRO

Vinkunskap med provning 25 oktober 2018

Glada miner vid vinprovarkurs 25 oktober 2018.

Glada miner vid vinprovarkursen.

Tolv personer deltar i kursen vinkunskap med provning ledd av Jan Berglund. Kursen omfattar tre tillfällen och denna gång berättade Jan om olika druvor och deras kännetecken.

Fyra olika viner provas vid varje tillfälle. Denna gång provades Allesverloren för 109 kr, Montepulciano d'abruzzo 79 kr, Chateau Mont Redon 269 kr och Garzon 119 kr.

Deltagarna fick sedan lite ledtrådar om de olika vinerna och skulle sedan försöka att, genom färg, doft och smak, komma på vilket vin som stämde in på respektive ledtråd. Det var inte helt lätt och man kan egentligen inte gå efter facit (systembolagets kommentarer). Smaken är ju, som bekant, olika.

Det är inte alltid dyraste vinet som anses som det godaste och mest prisvärda. Vid omröstning så bedömdes Allesverloren chiraz och Garzon som de bästa av de provade vinerna.