Förening Korsnäs-Vika PRO

Förlagssystem 23 oktober 2014

Förlagssystemslokal.

Trettio personer deltog i ett studiebesök på Förlagssystem och fick information om företaget och en guidad visning genom lokalerna.

30 medlemmar från Korsnäs-Vika PRO besökte Förlagssystem den 23 oktober. Medlemmarna bjöds på fika och därefter berättade platschef Staffan Hammarin om företaget och guidade oss genom lokalerna.

Förlagssystem invigde sina lokaler på Tallenområdet år 2011 och har 170 anställda. Dessutom tas extrapersonal in via Manpower. Snittåldern på de anställda är 28-29 år.

41 miljoner böcker per år distribueras och 60.000 titlar finns i lager. Sorteringsverket har åtta iläggningsstationer och en möjlig kapacitet av 14.000 böcker per timme.

Inga böcker trycks på Förlagssystem utan arbetet består av lagring, plockning, packning och fakturering. Många av böckerna som distribueras trycks på ScandBook men även i Baltikum och i Asien. Det finns mycket deckare och kokböcker i lager och även mycket studentlitteratur.

Lokalytan är 46.000 kvm och det finns 52.000 pallplatser. En fullstor pall väger 600 kg. Åtta truckar är obemannade och programmerade att köra böcker till rätt plats på den stora ytan. Även bemannade truckar används. Arbete görs både helautomatiskt, halvt manuellt och även helt manuellt.

Sammantaget fick PRO-medlemmarna en mycket intressant och informativ visning i de stora och fina lokalerna.

Staffan Hammerin.

Staffan Hammerin informerar deltagarna om verksamheten i lokalerna.