Förening Korsnäs-Vika PRO

Thailändska munkar 10 april 2014

PRO-medlemmar fick uppleva en annorlunda eftermiddag.

En av munkarna informerar om verksamheten.

Medlemmar i Korsnäs-Vika PRO besökte Wat Dalarnavararam i Ulfshyttan den 10 april. Det är ett buddhisttempel som är inrymt i en gammal skolbyggnad. Munkarna som bor där lever på gåvor från allmänheten.

Phramaha Eakaphol Laphutama, som är chefsmunk vid verksamheten, berättade om hur de lever sitt liv. De stiger upp tidigt och börjar dagen med att meditera. Sedan äter de frukost, som enbart består av frukt och dryck. Lunchen, som intas klockan elva, är det enda lagade mål mat de äter. De anser att man bara ska äta för att leva. De kläder de bär är likadana som de som bars för 2500 år sedan. Sängen de sover i får inte vara för mjuk och bekväm. De sover enbart 4-6 timmar per dygn. De mediterar en stor del av dygnet och anser att meditation är bra för både kropp och själ. Vi besökare uppmanades också att prova på meditation.

För att kunna bli munk måste man träna i templet. Det finns många regler att följa. Föräldrarna måste ge sitt godkännande till beslutet att bli munk. Man ser upp till de äldre i församlingen. Phramaha Eakhapol själv kom till ett tempel redan som tolvåring.

Det blev en intressant eftermiddag där vi fick en inblick i det liv som buddhistmunkar lever.

Deltagarna vid besöket.