Förening Korsnäs-Vika PRO

Stentryckeriet och bruksmuséet 4 september 2014

Medlemmar i Korsnäs-Vika PRO besökte Stentryckeriet och Bruksmuseet i Vikmanshyttan den 4 september 2014.

Mats Vestman.

Mats Vestman guidar vid Stentryckeriet.

Redskap vid stentryckeriet.

Litograf Mats Westman vid Stentryckeriet visade och berättade hur tryckning av bilder går till. Vi fick veta hur en bild skapades genom att färg efter färg läggs på. En sten för varje färg används. Det är mycket hantverk bakom. Tryckeriet i Vikmanshyttan är det enda industriella tryckeriet i norra Europa. Det var en mycket intressant visning som avslutades med att vi fick bese konsten i galleriet.

Bruksmuseet ägs och drivs av hembygdsföreningen i Vikmanshyttan. Efter en fikapaus i den gamla snickarverkstaden, som byggdes år 1799, guidade Kjell Gustafsson oss genom de olika byggnaderna. Han berättade att bruket som mest hade nästan 2000 anställda. 1968 började avvecklingen och 1976 lades bruket ner. Det fanns mycket att titta på i de olika husen. I Angersteinska huset fanns bland annat ett rum med en utställning av Elis Dahlgrens livsverk. Där var en imponerande samling av växter, fjärilar, skalbaggar mm, allt noggrant dokumenterat. Vi fick också se andra byggnader som speglade brukets historia.

Det var en samling mycket nöjda deltagare som återvände hemåt i det fina vädret.

Kjell Gustafsson guidar utanför bruksmuséet.