Distrikt Dalarna

Syfte

Öka äldres delaktighet i kulturlivet och eget skapande, minska ensamheten. Att göra en förstudie för ett större projekt i länet.

Personer framför träd
Tillsammans mot ensamhet

Syfte

Huvudmålgruppen är alla pensionärer i Dalarna. Projektet kommer även att beröra personer som genom sin organisation eller i sin yrkesroll kommer i kontakt med äldre. Den 1 januari 2012 fanns det ca 60 000 personer som var 65 år eller äldre, en grupp som ökat kraftigt efter detta datum. I december 2018 har PRO Dalarna ca 17 300 medlemmar.

Forskning visar på hur kulturen främjar folks hälsa och delaktighet. En studie i England visar att kulturdelaktighet minskade risk för depressioner med 50%. Flera svenska studier visar också på kulturens kraft för att hålla liv i det friska och kunna vara aktiv långt upp i åldrarna. Ensamhet är en av våra större hälsorisker idag, här är föreningsliv, kultur och gemenskap viktig.