Förening Kungshamn

Mars

Som vanligt startade vi månadsträffen med att Ingemar Holmer informerade om våra utrymningsvägar och återsamlingsplatser ifall något drastiskt skulle inträffa.

Ett 70-tal medlemmar hade slutit upp denna kväll.

Gästföreläsare denna kväll var Peder Kinnberg från Grosshamns fågelstation.

Peder berättade om många olika fåglar som besöker fågelstationen och blir ringmärkta.

En trogen gäst är kåltrasten. Här berättade Peder att man har ett uppdrag att plocka fästingar från fåglarna och skicka dem till Linköping för undersökning om de är smittade av TBE. Hittills har man plockat 3.000 fästingar, ingen var dock smittad. Det tyckte vi kändes bra.

En anna fågel som Peder berättade om var Nattskärra. Fågelstionen har ett uppdrag att inventera dessa på hela Sotenäset. Han uppmanade oss alla att om vi hör en Nattskärra spela - Ring Peder!

Därefter informerade Jan Åsberg om det nya pensionärsrådet KPT,
Kommunala rådet för pensionärs- och tillgänglighetsfrågor.
Detta råd är en sammanslagning av det gamla KPR och Tillgänglighetsrådet.

Det nya rådet hade sitt första möte 14 mars i år. Läs protokollet här Pdf, 173.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Vivianne Gustafsson informerade om våra kontakter via pensionärsrådet för Delregionala nämnden Norr, dvs den del av Västra Götalandsregionen som vi tillhör.

Därefter informerade Gunnar Lundqvist om vart pengarna i medlemsavgiften går och vilka förmåner vi har som medlemmar i PRO.
Kersti Nilsson visade var man hittar information om förmånderna på vår hemsida.

Tittar man ut i köket hittar man Jill som står och lagar maten som vi ska äta.
Idag blir det kålpudding och till kaffet serveras en nygräddad mjuk kaka.

Nu är kålpuddingen färdig och Conny Hansson fick en bråd stund att servera alla den goda maten.