Distrikt Bohuslän

Ett bra och livfullt årsmöte 2019

Handlingar till årsmötet
PRO-kören från Morlanda

PRO-kören i Morlanda angav tonen redan från början, och bidrog till den goda atmosfären.
Det valdes en ny ordförande för PRO-distriktet och ett uttalande antogs om kommunernas stöd till pensionärsorganisationerna.

Ett 80-tal ombud för föreningarna samlades till årsmötet torsdagen den
25 april på Ljungskile Folkhögskola.

Det blev ett "livfullt" årsmöte med mycket information i verksamhetsberättelsen och debatt kring ett par motioner.

Ett exempel är att mer än 300 företroendevalda har deltagit i distriktets kursverksamhet under förra året.

Presidiet skötte förhandlingarna med bravur, och kunde leda ett uttalande
om kommunernas stöd till pensionärsorgansiationerna till beslut.

En kompromiss blev det om en motion från Munkedal och Stenungsund som innebär att PRO måste stärka sitt engagemang i hälso- och sjukvårdsfrågorna.

Vidare ska vite prövas om vårdgarantin inte kan följas.

Ett särskilt intresse blev valet av den nye ordförande i PRO-distriktet: Ove Göransson från Munekdal, till vänster på bilden, här tillsammans med Maj-Lis Jurcic, Smögen och Kjell Virhammar, Morlanda, båda nyvalda stryrelseledamöter.

Här ser vi den fjärde nyvalda ledamoten
Inger Eriksson från Morlanda.

Vid varje årsmötet är det väl någon styrelseledamot som avgår. Den här gången blev det tre 80-åringar som tackade för sig. Bengt Eklund lämnade ordförandeskapet.

Lena Augustsson och Lis-Brtt Berring lämnade också styrelsen efter många år.

Och vad vore väl ett årsmötet utan att PROs eget lotteri - Trippelskrapet - blir uppmärksammat. Så även i år.
Flera föreningar blev uppmärksammade för sina insatser för att sälja de egna lotterna.