Distrikt Bohuslän

Ny arbetsmodell för distriktsstyrelsen Bohuslän

Distriktsstyrelsen Bohuslän har bestämt sig för att prova en ny arbetsmodell under det kommande verksamhetsåret. Modellen är en strategisk arbetsmodell för att uppnå en helhetsbild av verksamheten och består av att man skapar tre ”klustergrupper” som har till uppgift att fokusera på olika områden inom studie- och verksamhetsarbetet i distriktet.

Modellen består ut av tre olika klustergrupper:

1. Organisation och föreningskunskap;
  2. Intressefrågor och politiska perspektiv;
  3. Medlem och social gemenskap

I gruppen Organisation och föreningskunskap finns bl a all utbildning inom PROs infrastruktur som exempelvis hemsida, intranät, Harald, funktionsutbildningar för förtroendevalda och styrelser. Syftet är att stimulera utveckling av ledare och aktiviteter samt att erbjuda exempelvis stöd till de mer datareserverade och osäkra mobilanvändarna för att uppnå en ökad trygghet inom it-tekniken.

I gruppen Intressefrågor och politiska perspektiv återfinns utbildningar för Pensionärsrådens ledamöter. Här finns utrymme och behov av att utveckla samverkan inom de olika råden samt att förbättra delegeringsordning och mandatfördelning mellan de olika politiska instanser och tjänstemän i respektive organisation.

I gruppen Medlem och social gemenskap finns stora behov i efterdyningar av pandemiåren. PRO-Riks driver vissa projekt som förväntas kanaliseras ut i distrikten men vi bör själva aktivera oss inom medlemsvärvning och medlemsvård. Under pandemiåren har föreningarna tappat ett antal medlemmar, här behövs sätt att visa att PRO finns kvar och är aktiv bl a med deltagande i mässor och evenemang.

Med denna nya arbetsmodell hoppas vi att PRO Bohuslän kan återvinna en del förlorad mark från pandemiåren genom att vårda, stimulera och entusiasmera såväl gamla som nya medlemmar.

20230525

Timothy Van Loo