Förening Jämjö
Mars 2023

Historik 2023

Här tittar vi tillbaka på möten och händelser 2023.

Januari

PRO Jämjö hade den 12 januari fest för jubilarer. Styrelsen hjälptes åt med förberedelser och matlagning. 76 gäster bjöds på mingel med cider och salta pinnar. Till förrätt bjöds på räksnittar och till huvudrätt köttgryta med vindruvor, kokt potatis, grönsaker, vatten, öl och vin. Till kaffet serverades hembakad tårta. De 43 jubilarerna fick var sin ros av Tord Liljedahl som spelade och sjöng för oss. Flera par var också uppe och dansade till den härliga musiken. Det var roligt att äntligen få fira våra jubilarer för 2020, 2021 och 2022. Tack till alla som varit med och arrangerat den mysiga festen.

Februari

PRO Jämjö hade den 9 februari 2023 årsmöte. 44 medlemmar hälsades välkomna av ordförande Lennart Hansson. Patrik Magnusson präst i Jämjö ledde parentationen för 6 avlidna medlemmar året 2022. En tyst minut hölls. Gun-Nita tände ljus och Patrik sjöng sånger till musik av Göran Karlsson och Börje Nilsson. Därefter serverades det kaffe, smörgås och god kaka. Göran och Börje spelade sedan ytterligare några kända melodier. Därefter följde årsmötet enligt dagordning. Att leda detta utsågs Roland Karlsson från Torhamn. Samtliga förslag från valberedningen på omval eller nyval genomfördes. Tack alla som bidragit till ett trevligt årsmöte. Föreningen, som har 174 medlemmar bedriver omfattande mötesverksamhet och en kurs- och cirkelverksamhet i Jämjö Folkets hus med Göran Karlsson som studieorganisatör.

Mars

PRO Jämjö hade den 9 mars månadsmöte i samarbete med ABF. Ordförande Lennart Hansson hälsade 61 medlemmar välkomna. Musikgruppen BBC med Bosse Johansson och Christer Berglind från Karlshamn underhöll med en härlig dansabandshistoria. De genomförde också en musikquiz som väckte dansminnen. Detta var mycket uppskattat och lockade till många applåder. Matlaget serverade fantastiskt goda frallor och pålägg samt hembakade till kaffet. Ordförande Lennart Hansson tog upp frågan om styrelsens ansvarsfrihet för 2022 samt ekonomi och revisionsberättelse. Mötet sade enhälligt ja till samtliga punkter.

April

PRO Jämjö hade den 13/4 medlemsmöte i samarbete med ABF. Ordförande Lennart hälsade 65 medlemmar välkomna till mannekänguppvisning från Långö Mode. Våra medlemmar Lotta, Gun, Birgitta och Tommy var dagens mannekänger och de fick många värmande applåder. I ”röda rummet” var det kläder till försäljning. Till kaffet hade det duktiga arbetslaget tillagat en mycket uppskattad Påskbuffé. Dagen avslutades med föreningsinfo och lottdragning. Ordförande Lennart tackade alla för en trevlig eftermiddag.

Augusti Kroppkakefest

Vi hade den 24 augusti 2023 Kroppkakefest i samarbete med ABF. Ordförande Lennart hälsade 56 medlemmar välkomna. De omtyckta kroppkakorna var inköpta levererade från Arontorp på Öland. Hela styrelsen stod för servering. Tony Strandberg från Mörbylånga underhöll med musik, sång och trevligt prat med publiken. Dagen avslutades med kaffe och kakor som Ann-Marie bakat samt lotteridragning. Ordföranden tackade alla för en trevlig eftermiddag.

November

PRO Jämjö hade den 9 november medlemsmöte i Jämjö Folketshus, ett samarbete med ABF. Ordförande Lennart hälsade 57 medlemmar och dagens underhållare Bosse välkomna. Bosse spelade, sjöng och genomförde en omtyckt musikquiz. Det duktiga arbetslaget serverade egen mycket god ärtsoppa, pannkakor med tillbehör och hemmaskorpor. Till kaffet fick vi smarriga chokladkakor. Dagen avslutades med beslut om årsbudget, verksamhetsplan för 2024 och föreningsinfo. och lottdragning. Ordförande Lennart tackade alla för en trevlig eftermiddag. Den 14 december kl. 12.00 har vi Julmarknad med Lucia från Jämjö kunskapscentrum.

Julmarknad 14 december.

Den 14 december kl.12.00 hade PRO Jämjö i samarbete med ABF Julmarknad i Jämjö Folkets Hus. Ordförande Lennart hälsade 66 medlemmar välkomna. Efter marknaden genomförde elever från Jämjö Kunskapscentrum ett härligt Luciatåg som lyste upp decembermörkret. Deras vackra sång och musik värmde och gav oss glädje och julstämning. Efter Lucian serverades landgångar med tillbehör. Efter maten genomfördes förhandlingar. Det blev sedan kaffe och hembakat. Lennart tackade alla för en trevlig eftermiddag och önskade alla en God Jul och Gott Nytt År.

Upptäck mer inom PRO Riks.

Hitta fler aktiviteter och erbjudanden på riksnivå

Personer framför träd

Puff 1