Förening Ramsele-Edsele

PRO Riks om corona

Personer framför träd

PRO om Corona

Just nu är det många av oss äldre som känner stor oro på grund av Coronaviruset covid-19, och många frågor väcks: Hur undviker jag att bli smittad? Törs jag gå på PRO-mötet och vågar jag träffa mitt barnbarn på lördag? I denna nya och ovana situation är det särskilt viktigt att följa Folkhälsomyndighetens, kommunernas och regionernas beslut och rekommendationer.

2020-03-13 I PRO har vi gått ut med rekommendation till föreningar, samorganisationer och distrikt att skjuta upp större sammankomster. Detsamma gäller för riksorganisationens arrangemang.

PRO är en stor folkrörelse med många medlemmar och förtroendevalda. Det innebär att vi i varandra har en fantastisk möjlighet att stötta varandra i besvärliga tider. På PRO:s kansli pågår det just nu ett arbete för att hitta former för att hålla kontakt med oss medlemmar när större fysiska möten måste begränsas.

Jag vill ändå rikta mig särskilt till distrikts- och föreningsordföranden, medlemsansvariga, kontaktombud, cirkel- och gruppledare och andra förtroendevalda. Jag vill uppmana er att organisera ringkedjor eller på annat sätt tar kontakt med era medlemmar för att höra hur ni har det och hur ni mår.

Det viktiga är att vi tillsammans hittar former för att hålla kontakt med varandra. Den mänskliga kontakten är särskilt viktig just nu. PRO som organisation finns till för våra medlemmar här och nu. Inom kort kommer PRO att ge ut en broschyr med tips och idéer på alternativa aktiviteter i en tid då det är svårare att träffa varandra.

Vi vet inte hur länge detta kommer att pågå och hur spridningen ser ut i samhället. Under den här tiden ska vi självklart följa myndigheternas råd om till exempel god handhygien och att inte utsätta varandra för smitta.

PRO kommer fortlöpande att informera er medlemmar, och även tipsa om andra aktiviteter än fysiska möten. Jag tar därför tacksamt emot era bästa tips och idéer!

Christina Tallberg

Ordförande PRO