Förening Mo

Möte 2022-04-20

Den 20 april träffades 54 medlemmar i puben vid Molidens folkpark. Det kändes bra att åter igen kunna träffas ”normalt”.

Först pratade Robin Hörnqvist om Äldregalan och drog några vitsar. Sedan berättade Göran Berggren om vilka planerna var för Mogårn, ålderdomshemmet i Moliden som stängdes för 5 år sedan. Tillsammans med 2 andra delägare har han köpt Mogårn. 8-10 lägenheter ska renoveras till modern standard och utrustas med egen tvättmaskin. Det finns redan flera intressenter på väntelistan. Med den starka strömmen av flyktingar från Ukraina, började Migrationsverket bli intresserad av att hyra de nuvarande rummen och använda anläggningen som en hotellrörelse, med restaurang för frukost, lunch och middag. De kommer att samarbeta med olika föreningar i trakten, som skulle kunna hjälpa till att iordningställa rummen. Samarbetet med församlingshemmet i närheten och med skolorna är en självklar sak. Det finns redan nu t.o.m. sängar i förpackningar att skruvas ihop, så snart Migrationsverket ger besked. Detta försenar renovationerna av lägenheterna, men de som redan skrivit in sig på väntelistan blir kallade så snart som lägenheterna är färdiga.

Fikapausen gjordes innan dragningen på Friskvårdskorten skedde. Vinnarna fick fina fruktkorgar.

Protokollet från sista medlemsmötet, vilket var i november 2021, lästes och godkändes. Hans Hedberg informerade oss om att det var svårt i dagens läge att få ett fast busspris för resor, men uppmuntrade oss att ge förslag på resor, och tycka till om hans egna idéer för resor. Åke Andersson bad alla att ge sina mobilnummer och han bad också om hjälp att få telefonnummer till dem som inte uppgivit något nummer. Efter dragningen på lotteriet med många och fina vinster, tackades kaffegruppen för en både vacker och god smörgås och en läcker gokaka. Alla önskades välkomna till nästa medlemsmöte den 1.6. för en växtauktion.

Ingrid Mårtensson