Förening Mo

Möte 18-10-23

Postens historia i Mo socken var bland annat i dagordningen när Pro Mo hade medlemsmöte i Puben Moliden 2023-10-18 och ca 45 personer hade samlats till en intressant eftermiddag.

Föreningens ordförande Ingrid Mårtensson hälsade välkommen och delgav eftermiddagens program.

Ing-Marie Hellström informerade om kommande studiecirklar så som vinprovning som börjar november och om en tjejträff med modevisning nu i oktober samt att julpyssel startar i november. Pågående cirklar så som snickeri och hälsocirkel fortsätter.

Kurt-Göran Lundkvist gav en mycket uppskattad, intressant och detaljrik genomgång om postens historia i Mo socken från 1862 till 2001. Härefter följer ett par punkter som att det var året 1862 som posten i Mo socken startade men det dröjde sju år innan man fick sin egen stämpel 1869.

När järnvägen mellan Mellansel och Örnsköldsvik kom 1892 lades Mo poststation ner och startades Moälvens poststation. Även de olika platserna för posten under tidsperioden redovisades. Under genomgången fick man se en hel del olika stämplar och brev från olika tidsperioder. Även lantbrevbärarnas linjer togs upp under genomgången. Från Mo socken bildades Molidens kommun 1863 som varade till 1963. Posten är egentligen grunden för namnet Moliden från 1922.

Dragning på friskvårdskorten genomfördes och tre vinnare utsågs med en fruktkorg som vinst.

Medlemmarna serverades kaffe med god smörgås och en kaka. Och som avslutning till mötet ordnades även Bingo spel bland dagens medlemmar.

Ordföranden tackade kaffegruppen och alla mötesdeltagarna och avslutade dagens möte med en önskan om återseende den 15 november i Gottne IF's föreningsgård.