Förening Järved-Bonäset

Lennart Sundwall

PRO Järved-Bonäset höll sitt första månadsmöte lördagen den 16 oktober på Alneskolan efter pandemiuppehållet. Ordförande Anna-Greta hälsade ett 30-tal glada medlemmar och dagens gäst Lennart Sundwall, från Sidensjö, hjärtligt välkomna.
Dagens gäst, radioreportern Lennart Sundwall, berättade om sitt yrkesverksamma liv som radioreporter, sitt programledarskap i ”Vi i femman” i Västernorrland under 35 säsonger, länssamordnare ”Världens barn” 2016 och om sitt intresse för travsporten. Vi fick lyssna på två av hans minnesvärda intervjuer, dels med en man som gått genom isen med sin traktor och tog sig ut genom att slå sönder en ruta med en skiftnyckel och hur detta togs upp i företagets reklam och dels skötaren på Junsele djurpark som berättade om när en tiger överföll honom i tigerhängnet när en lucka som skulle ha varit stängd inte var det. Spännande berättelser framförda av dessa män på sin dialekt. Ett intressant föredrag.

Anna-Stina berättade att Hantverkscaféet startade 7 oktober och fortsätter var fjortonde dag. Vi handarbetar, fikar eller bara pratar. Stavgång fortsätter som förut i Bonäset. Anna-Stina berättade om en ”Fikaträff på biblioteket” där vi pratar om hur vår digitala vardag ser ut, onsdag 25 oktober på Arkenbiblioteket.

Dagens värdinnor Ulla Nordin, Vivianne Nylander och Astrid Ulfves bjöd på kaffe och utsökt goda smörgåsar och ”Toscakaka” som Vivianne hade bakat. Därefter dax för pausgympa ledd av Gunilla Kangas.

Så dragning på lotteriet där dagens vinster bestod av ICA presentkort.

Anna-Greta avslutade mötet med tack för i dag, tack till värdinnorna och till Lennart Sundwall, och välkommen till månadsmötet i november, där KaLas underhåller oss.

Kristina Förare