Förening Gullänget

Gnistan 15 december

PRO Gullänget bjöd in till julfest på Gnistan

PRO Gullängets julfest på Gnistan den 15 december samlade cirka 70 medlemmar. Sångparet KaLas på kalas blev en hejdundrande fest.

Ordföranden Eva Grundberg hälsade alla välkomna och därefter kunde duon Karin och Lars köra igång med allsång. ”Morsgrisar är vi allihopa…” var starten och alla grymtade med och flöjtade sedan vidare med ”Vi äro musikanter…” Kända julsånger gillas som vanligt alla gånger. Hjärnjympa blev sedan något klurigt värre. Julnötter serverades i form av quiz, som innehöll frågor om kommande storhelg. Nötknäpparen som vann fick en presentask med knäck minsann.

En tre-rättersmiddag, som medlemmarna därefter fick smaka innehöll fat så delikata.
Ann-Marie, som stått för tillagningen tackades med varma applåder. Även kökspersonal, som var flitiga medhjälpare ärades.

Luciatåget blev uppskattat. Gullängetkyrkans barnkör trippade in och sjöng vackert. Körledarna visade sig vara Sara Strandberg och Lina Sundqvist. Diakon Susanne Kallin läste en tänkvärd julberättelse och sammantaget blev det en finstämd stund. Överraskningen därefter var en skämtsam och glad tomte, som klev in med julklappssäck i sin näve. Det visade sig vara Svea Bylund bakom masken och hennes kvickheter fick åhörarna att leverera skrattsalvor som tack.

KaLas fortsatte att frambringa ljuvliga toner och dråpliga muntrationer. När de sjöng ”Oh, denna natt, denna ljuvliga natt”, så föddes en längtan efter kommande helga natt. Medlemmarnas önskan om ett extra sångnummer blev ”Blue Hawaii”.

Glad i sinn välkomnades julen in.

Text Ulla Jonsson, Foto Lars Strömgren