Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Grundsunda

Frågor om snöröjningen i Husum

Vinter

För några veckor sedan skickade styrelsen in en frågelista om snöröjningen i Husum för vintersäsongen 2023/24 till Öviks kommun. Nu har vi fått svar på listan och med den även kartor som visar var och hur.

GRUNDSUNDA 2023-12-13
Frågelista väghållning och snöröjning i Grundsunda
Riktad till Ö-viks kommun, med svar och kommentarer från Trafik- och Parkfövaltningen med kursiv markering.

Kommunens ansvarsområde, huvudsakliga vägavsnitt:
Se bifogade kartor, snöröjning 1 Pdf, 1.8 MB, öppnas i nytt fönster., snöröjning 2 Pdf, 2.7 MB, öppnas i nytt fönster.

Resurser tillgängliga för snöröjning, dels i Husum dels i övriga Grundsunda:?
Antalet enheter som ska tillhandahållas för respektive plogområde vid utkallning av snö och halkbekämpning ska vara anpassat för att uppnå en god och jämn kvalité där alla plogområden ska vara åtgärdade inom satta åtgärdstider.
Örnsköldsviks kommuns entreprenör har en lastbil och en större och en mindre lastmaskin tillgängliga i Husumområdet.

Kriterier för start av snöröjning, samt vilken prioritet av vägar inom Husum:
Startkriterium för snöröjning är 6 cm blötsnö och 9 cm kallsnö
Prioriterade vägar är enligt kartmaterial

Vem initierar start av snöröjning:
I område Husum är kommunens upphandlade avtalspart ansvarig för att utkallning sker utifrån fastställda kriterier.

Snödjup cm (vem mäter och var):
I Husumområdet är det kommunens upphandlade avtalspart som har personal i beredskap. Det kan skilja i snömängd över området, en samlad bedömning görs ifall hela området behöver tas eller endast vissa sträckor, vid exempelvis drevsnö.

När ska arbetet vara klart?:
Åtgärdstider per plogområde snöröjning
Funktionsklasser Åtgärdstider
Prio 1 vägar enligt kartmaterial* 4 timmar
Gång och cykelvägar längs med vägar, enligt kartmaterial* 4 timmar
Prio 2 vägar och enskilda vägar, enligt kartmaterial* 10 timmar
Övriga gång- och cykelvägar (gångbroar) enligt kartmaterial* 8 timmar
Parkeringar, torg, enligt kartmaterial* 8 timmar
Busskurar* 12 timmar
Siktskymmande snö och sandfickor* 12 timmar

Hur ska väg snöröjas, dvs vad är önskat resultat (olika i tätort eller utanför?):
Vid varje utkallning gällande snö och halkbekämpning ska följande åtgärder ske
o Korsningar: Vid varje plogtur ska alltid siktröjning ske genom rensning av sikthämmande snö (god sikt ska råda för en bilist sittande i bil). Undantag kan göras om Beställaren meddelat detta på grund av behov av ny direkt efterföljande utkallning av plogningsuppdrag, åtgärden utförs när nästa plogtur är avslutad
o Busshållplatser: Med eller utan plattform och väderskydd ska snöröjas och halkbekämpas. Undantag kan göras om Beställaren meddelat detta på grund av behov av ny direkt efterföljande utkallning av plogningsuppdrag, åtgärden utförs när nästa plogtur är avslutad
o Väderskydd: Skottas rena från inplogad snö. Undantag kan göras om Beställaren meddelat detta på grund av behov av ny direkt efterföljande utkallning av plogningsuppdrag, åtgärden utförs när nästa plogtur är avslutad

Trottoarer, gång och cykelbanor, vad gäller på resp. kategori?:
o Vägbredd: Leverantören ska eftersträva att vid varje plogtur upprätthålla vägbredd och siktlinje i korsningar
Utförande: Anses slutfört när alla medborgare har god framkomlighet i hela vägnätet, vid busshållplatser, övergångställen, refuger, fasta trafikanordningar, parkeringar etc. (God framkomlighet innefattar att alla trafikanter såsom bilister, cyklister, gående samt alla med någon form av funktionsnedsättning, ska kunna nyttja avsedda ytor som snöröjs och halkbekämpas).

Hur följs resultat upp och återkopplas till utförare?:
Uppföljning på utfört arbete sker genom att kommunen har egen personal som gör en översyn på området, vid brister i utförande så påtalas dessa för utföraren som får åtgärdabristerna omgående.

Isrivning/hyvling vad är kriterier för detta, vem initierar?:
Kommunens personal beslutar i dialog med avtalsparten i Husumområdet när hyvling
behöver utföras, för att upprätthålla en god trafiksäkerhet. När hyvlingsbehov uppstår så finns oftast behovet på många vägar, vilket gör att det kan dröja innan allt arbete är utfört. Prioriterade gator att hyvla är huvudleder och bussgator.

Vid isrivning bildas tunga isiga plogvallar, är det fastighetsägaren som ska ombesörja
röjning av infarter? Om inte, vem gör och finns norm hur lång tid efter rivningen det ska ske?:
Vid hyvling så ska alltid en efterföljande lastmaskin följa med i direkt anslutning för att öppna upp infarterna

Halkbekämpning, sandning etc, frågor lika ovan?:
Åtgärdstider per plogområde halkbekämpning
Funktionsklasser Åtgärdstider
Prio 1 vägar enligt kartmaterial* 4 timmar
Gång och cykelvägar längs med vägar, enligt kartmaterial* 4 timmar
Prio 2 vägar och enskilda vägar, enligt kartmaterial* 8 timmar
Övriga gång- och cykelvägar (gångbroar) enligt kartmaterial* 8 timmar
Parkeringar, torg enligt kartmaterial* 8 timmar
Antalet enheter som ska tillhandahållas för respektive plogområde vid utkallning av snö och halkbekämpning ska vara anpassat för att uppnå en god och jämn kvalité där alla plogområden ska vara åtgärdade inom satta åtgärdstider.

Hur initieras sandning, hur bedöms halt väglag, vem bedömer,?
I Husumområdet är det kommunens upphandlade avtalspart som har personal i beredskap. Startkriterier för halkbekämpning är vid halkrisk. Trafiksäkerhet ska uppnås, alla trafikanter såsom bilister, cyklister, gående samt alla med någon form av funktionsnedsättning ska kunna nyttja ytor som halkbekämpats.

Trottoarer, gång och cykelbanor?:
Enligt gångbanerenhållningen (bifogad) är det fastighetsägaren som ska halkbekämpa trottoar utanför sin fastighet. Gång och cykelbana halkbekämpas alltid av väghållaren. När det blivit mycket snö och trottoarerna inte är framskottade så blir det ett delat utrymme mellan trafikslagen på vägarna, den ytan halkbekämpas av väghållaren.

Uppföljning resultat?:
Uppföljning på utfört arbete sker genom att kommunen har egen personal som gör en översyn på området, vid brister i utförande så påtalas dessa för utföraren som får åtgärda bristerna omgående.

Vilken instans i kommunen ansvarar för väghållningen:?
Samhällsbyggnadsnämnden är ansvarig för snö och halkbekämpning på kommunala vägar. Trafik och Parkavdelningen är den avdelning som har i uppdrag att utföra arbetet med både kommunala resurser och upphandlade externa resurser.

Vart vänder jag mig om jag ser att ovanstående inte uppfylls eller anser otillräckligt?:
Kontaktcenter
Telefon: 0660-880 00, välj tonval 2
Öppettider telefon: 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september
07:30–16:15)
Eller via hemsida eller app ett bättre Örnsköldsvik

Resurser?:
Antalet enheter som ska tillhandahållas för respektive plogområde vid utkallning av snö och halkbekämpning ska vara anpassat för att uppnå en god och jämn kvalité där alla plogområden ska vara åtgärdade inom satta åtgärdstider.
Örnsköldsviks kommuns entreprenör har en lastbil och en större och en mindre lastmaskin tillgängliga i Husumområdet.
Med vänlig hälsning Trafik och Parkavdelningen
Örnsköldsviks kommun