Förening Anundsjö

14 juni Sommarfest i Kubbe

PRO Anundsjö ställde 14 juni till en hejdundrande sommarfest på Kubbe IP, genom att bjuda in Västerfanbyns stolthet Brända Taket, samt bjuda på fri tillgång av mumsiga hamburgare.
Ordförande Arne Nilsson inledde festen med att hälsa 62 soldyrkande pensionärer välkomna, innan han välkomnade festens underhållare. Arne ville veta hur det kom sig, att man tagit sig namnet Brända Taket.
De skojfriska ynglingarna Gunnar Säfsten och Magnus Edholm, lyckades få till två förklaringar, där den första med att Gunnars svärfar Olle Gulliksson mitt i slåttern skulle värma upp honungen för att få ned vattenhalten, varpå det tog eld i taket på det som nu blivit Gunnar Säfstens musikstuga, lät mest trovärdig.
Den andra förklaringen var mer krystad, då Gunnar påstod att det kan ha varit Bränd Per som satte eld på taket, innan Roger Franzén Nilsson på dragspel med en riktig rökare brände av bandets signaturmelodi Bränd Pers vals.
Brända Takets grundare och frontfigur Gunnar Säfsten tackade för förtroendet, att få komma till sommarfesten och presenterade därefter det för dagen nedbantade bandet med gitarristen, sångaren och låtskrivaren Magnus Edholm, mångfasetterade Roger Franzén Nilsson på dragspel, piano, gitarr och munspel, trummisen Thomas Sundberg och basisten Lasse Engman med genuin stockholmska i botten. Fattades av olika anledningar gjorde bandets sångfågel Kristin Berggren och till Stockholm utflugne sonen Jonas Säfsten.Den på sin tid ytterst lovande fotbollsspelaren Gunnar Säfsten, som valde MoDo Hockey istället för lockropen från Stig Svensson i Öster, har nog gråtit floder över ödet IP i Ö-vik gick till mötes i mitten på 80-talet, så bandet inledde med att sjunga klassikern ”Gamla IP” skapad av Gunnar Säfsten tillsammans med Anders Lindström, välkänd för alla som jobbat på kommunen.
Det ryckte i benen på Gunnar när han tittade ut från skuggan i klubbstugans veranda och såg fotbollsplanen, där Christer Sjölund snurrat upp mängder av backar, innan han skickade bollen i mål. För första gången i sitt liv trampade Gunnar på den legendomspunna gröna mattan, då han gick runt plan och svarade på tipsrundans 10 kluriga frågor med finfina priser. Nu är inte att vinna det viktigaste i livet, utan att umgås i glada vänners lag. Det tyckte hemvändaren Per-Axel Hennström, som fick träffa en klasskamrat från 50-talet.
Att festen blev lyckad kan bäst sammanfattas med att ordförande Arne Nilsson inte höll på få slut på den. Gunnar Säfsten hade kommit in i andra andningen, så det blev låt på låt som sista låt, innan Arne Nilsson till publikens applåder bad om ett éxtra nummer, som blev en riktigt rockig sak.
Så återstod bara lottdragningen, där man från 300 lotter à 10 kr styck skulle tömma ett dignande prisbord. Det kommer en ny sommarfest nästa år lovade Arne Nilsson, innan det var dags att packa ihop för dagen på Kubbe IP.

Text och bilder av Kjell Larsson

Brända Taket