Bild: Bättre tänka efter före

Bättre tänka efter före

Projektet Bättre tänka efter före handlar om att öka vår förmåga att förebygga och hantera olyckor, allvarliga händelser och kriser.

Genom åren har PRO:s föreningar och distrikt genomfört studiecirklar och föreläsningar för att uppnå ändamålet. Dessutom har större projekt som utställningar på mässor eller framtagande av metodhandledningar beviljats bidrag.

Till sin hjälp har cirkelledare och föreläsare fått tillgång till broschyrer, presentationer och handledningar som tagits fram inom projektet. Aktuella material finns att tillgå i PRO:s webbutik: PRO Butiken (strd.se) Länk till annan webbplats.

Projektet är ett samarbete mellan PRO och SKPF Pensionärerna och har genomförts under många år med stöd från MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Under 2021 har PRO och SKPF beviljats medel för att fortsatt informera medlemmar, och andra äldre, om vikten av det förebyggande arbetet. Det är bättre att tänka efter före.

Den ekonomiska hanteringen och administrationen svarar SKPF för. PRO:s kontaktpersoner gällande projektet är Inger Jonasson Sjödin, ledamot i PRO:s styrelse, och Ola Nilsson, sakkunnig.