Svenska Pionjärer

Kvinnorna som Eva-Karin Gyllenberg skriver om har alla fått kämpa för att ta sig fram. Foto: Bokförlaget Ordalaget.

Kategorier:
Publicerad:

Tillbakablick till historiens inflytelserika kvinnor

Det finns många starka kvinnor som hamnat i skymundan i historien, något som journalisten och författaren Eva-Karin Gyllenberg lyfter i boken ”Svenska kvinnliga pionjärer”. ”Kvinnorna har alla något gemensamt: de har kämpat med en jävla anamma”, säger Eva-Karin Gyllenberg.

Eva-Karin Gyllenberg är allmänreporter med fokus på Stockholm. Hon har en återkommande frågespalt i Dagens Nyheter, skrivit flera böcker om huvudstaden och är något av en quizmästare. Nu är hon aktuell med boken: ”Svenska Kvinnliga Pionjärer” som lyfter 40 unika kvinnor från den svenska historien.

– Det har varit fantastiskt att få följa de här kvinnorna och det de trodde på. Många av dem hade det också svårt ekonomiskt och mötte motgångar tidigt i livet. Flera av dem saknade också stöd hemifrån och blev motarbetade av fadersgestalter, berättar Eva-Karin Gyllenberg.

Kvinnorna som porträtteras i boken kommer från hela Sverige och berättar alla något om landets historia. Det handlar om företagare, idrottare, läkare och uppfinnare, konstnärer och flera yrken därtill. Men hur gick urvalet egentligen till?

– Några av dem kände jag direkt att de behövde vara med medan andra upptäckte jag längs vägen. Flera av dem känner man igen men kanske inte deras historia och strävan, säger hon.

Grävt i arkiv

Under arbetet med boken har Eva-Karin Gyllenberg besökt arkiv, utforskat äldre böcker, läst historiska artiklar i DN:s arkiv och på webben för att lära sig om kvinnorna och deras liv. Några av kvinnorna som lyfts i boken är långdistanssimmerskan Sally Bauer, Alma Hedin som startade Blomsterfonden, konstnären Hilma af Klint, Sveriges första modeskapare Augusta Lundin och Beda Hallberg, kvinnan bakom Majblomman. Även personen bakom polkagrisarna i Gränna, Amelia Eriksson, finns att läsa om i boken.

– Amelia Eriksson var en av de som verkligen kämpade för det hon trodde på. Som barn på 1830-talet, avled hela hennes familj, föräldrar och syskon i kolera. Hon hamnade i fosterhem och fick till slut en tjänst hos en lantmätare. Olyckan fortsatte genom livet på flera sätt, hennes ena barn dog och även man men till slut lyckades hon öppna ett bageri för grövre bröd och polkagrisar som blev början på Grännas spännande historia, berättar Eva-Karin Gyllenberg.

Under arbetet med boken avled Eva-Karin Gyllenbergs man i covid 19. Hon tog paus några veckor från arbetet. Men på ett sätt hjälpte arbetet med boken henne att komma vidare.

– Sorgen blev min motor kan man säga. Jag grottade ner mig i berättelserna om dessa spännande kvinnor och arbetade med boken i ett halvår, berättar hon.

Lärt känna kvinnorna väl

Nio av de 40 kvinnliga pionjärerna från boken har Eva-Karin Gyllenberg lärt känna extra väl. De tar hon med sig när hon föreläser, bland annat hos pensionärsföreningar i Stockholm. Hon anordnar även litterära vandringar bland myllrande gator i Stockholm.

–Jag är vid 67 års ålder fortfarande nyfiken! Det hjälper mig i mitt arbete, säger Eva-Karin Gyllenberg.

Namn: Eva-Karin Gyllenberg.

Ålder: 67 år.

Bor: Vasastan Stockholm.

Karriär: 1980 anställdes Eva-Karin Gyllenberg på Dagens Nyheter som den första kvinnliga sportjournalisten på tidningen. Efter tre år gick hon vidare till Stockholmsredaktionen, även skrivit på Familjesidan, Kulturredaktionen, Kåseri på Namn och Nytt samt sedan 2009 med frågespalt om Stockholm.

Läs mer på: Gyllenbergare.se

Mer!

Nu kan du också vara med och tävla om boken! Skicka ditt namn och adress och ditt bästa tips på en kvinna från historien du tycker borde uppmärksammas till tavling@pro.se senast den 17 december. Glöm inte att gilla och följa oss här på Facebook för att kunna vara med och tävla. Vi lottar ut ett exemplar.

Text: Cecilia Corfitsen