Hela Livet

Foto: Emma Larsson/Nordstedts.

Kategorier:
Publicerad:

”Livsstilsförändringar kan ge samma långsiktiga hälsoeffekt som läkemedel”

Det finns många råd om hur man ska äta, sova och motionera för att må bra. Ändå gör vi inte alltid det vilket fick läkaren och professorn Anders Rosengren att fundera. Nu släpper han boken ”Hela Livet, en läkares erfarenheter om hälsa, forskning och vardagens utmaningar” som ska hjälpa äldre att nå bättre levnadsvanor.

Hur kan man hantera livets existentiella frågor, leva mer hälsosamt och helt enkelt må bättre? Det är några av de frågor som Anders Rosengren, läkare och professor i molekylär medicin vid Göteborgs universitet forskat kring de senaste åren. Han och flera kollegor från både Göteborgs och Lunds universitet, har bland annat sett att livsstilsförändringar kan ge samma långsiktiga hälsoeffekter som läkemedel. Metoden som kallas Livsstilsverktyget, vänder upp och ner på det traditionella sättet att ge enkla fyrkantiga råd om hur var och en bör leva. Istället handlar det mer om att få patienter att förstå vikten av deras egen vilja att skapa en förändring.

– Den handlar om att stimulera människor att ställa små reflekterande frågor för att upptäcka sina egna lösningar och bli mer medvetna om vad de gör i vardagen, varför de gör det och vad de är villiga att förändra, förklarar Anders Rosengren.

Livsstilsverktyget som funnits några år på webben, är en utarbetad forskningsportal där användare kan få mer information om hälsa och levnadsvanor i kombination med reflekterande frågor. Den nya boken: ”Hela livet, en läkares erfarenheter om hälsa, forskning och vardagens utmaningar”, baseras på samma forskning som Livsstilsverktyget, där varje kapitel speglar olika aspekter av åldrande, stress, ensamhet och hur ny forskning och teknik kan påverka hälsan. Och en viktig del i boken handlar om att våga ta sig an de existentiella frågorna i livet.

– Det handlar om att våga ställa de större existentiella frågorna som många bär på men inte alltid ger tillräckligt utrymme. Det handlar även om att förhålla sig till ensamhet, stress och andra saker som påverkar ens liv. På så sätt kan man bottna mer och får distans till problem. Att se åldrandet som en period av vidgade perspektiv och andlig mognad istället för en resa utför, är ett viktigt verktyg för att hantera sitt åldrande, säger Anders Rosengren.

Anders Rosengren säger att vi på många sätt har stängt dörren för de existentiella frågorna i vårt samhälle. Det fokuseras mer på det mätbara och många människor missar att fokusera på tillvaron i sin helhet. Och kan man se över sina vanor, finns det mycket att hämta.

– Vi har sett att när man kombinerar information och reflektion, så kan man bli motiverad att uppnå förändringar som kan påverka livet positivt. Det i sin tur kan förbättra blodsockret, vikten och sänka blodtrycket. Mina läkarkollegor och jag har milt talat blivit överraskade av att någonting så enkelt kan ge så stora effekter.

Nu hoppas Anders Rosengren att boken kan förändra synen på åldrande i Sverige och att fler äldre kan ta sig an livets stora frågor för att i slutändan må bättre.

– Existentiella och andliga dimensioner står inte emot vetenskapen utan kan komplettera varandra på flera sätt. Boken lyfter även Livsstilsverktyget som finns på webben som bygger på samma forskning. Jag hoppas att boken kan komplettera det digitala verktyget och få fler att hitta nya infallsvinklar att förbättra sin hälsa, säger Anders Rosengren.

Fakta

Livsstilsverktyget bygger på en ny metod där information om hälsa och levnadsvanor kombineras med reflekterande frågor för att hjälpa människor att sätta hälsoråd i ett större perspektiv, bli mer medvetna om sina vanor och utforska vilka råd som passar i den egna vardagen. Metoden har utvecklats på ett systematiskt sätt genom undersökningar av hur biologiska och psykologiska faktorer samspelar över tid.

Metoden har implementerats i ett digitalt verktyg för att möjliggöra bred tillgänglighet. Verktyget har utvecklats och förfinats i nära samverkan med patienter, som gett synpunkter på innehåll och upplägg. Dessa synpunkter har betonat vikten av att sätta hälsofrågor i ett större sammanhang och att beröra långt fler ämnen än enbart kost och motion. Som PRO medlem har du tillgång till Livsstilsverktyget gratis på nätet, som en medlemsförmån. Läs mer här: PRO Livsstil - PRO. Länk till annan webbplats.

Läsa boken?

Hela Livet finns under perioden 12/11-26/11 att köpa till ett specialpris för PRO-medlemmar via www.bokus.se/pro Länk till annan webbplats..

Text: Cecilia Corfitsen