Vänner

Ensamhet botas med väntjänst i Tranås. Foto: Emelie Nilsson.

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Väntjänsten förenklar livet för de äldre

I Tranås finns en väntjänst som verkar för att hjälpa äldre hitta nya vänner. De följer med äldre till läkarkontroller, ordnar promenader och pratar i telefon för att bota ensamheten.

I Tranås finns en väntjänst som funnits länge i kommunen för att hjälpa äldre att få nya vänner. En av dem som samordnar tjänsten är Marie Ahlin.

- Jag vet faktiskt inte hur länge. Jag har varit med i 15 år och den fanns när jag kom med, säger Marie Ahlin.

Väntjänsten i Tranås består av frivilliga resurspersoner som bistår äldre som anhörig i vardagen. Det kan röra sig om promenader, sjukbesök, hembesök eller telefonsamtal. Tillsamms med över 10 andra PRO:are hjälper Marie till där hemtjänsten eller personalen på äldreboende inte hinner med. De som får hjälp av väntjänsten behöver inte själva vara med i PRO.

- Det kan till exempel vara så att de ringer upp från ett kommunalt äldreboende och frågar om vi kan följa med på en sjukresa, när någon boende ska på en kontroll på ögon eller hud eller liknande. Vi fungerar som ledsagare och ser till att personen hittar rätt, tar hand om papper och pengar, säger Marie Ahlin.

Får hjälp med sjukhusbesök

Även den som bor hemma kan få hjälp av PRO:arna att besöka sjukhuset. Och i Tranås kan det en bit bort. Till sjukhuset i Eksjö är det 5,5 mil och till Länssjukhuset Ryhov i Jönköping är det 8 mil.

- Om någon har en tid klockan 9 i Jönköping åker vi klockan 7 och är tillbaka på eftermiddagen, säger Marie Ahlin.

Väntjänstarna kör inte de äldre i sina egna bilar, utan de följer med som ledsagare i sjuktransporten. Och rör dig sig om svårt sjuka personer är det förstås ambulans som gäller och då är det personal från boendet som följer med.

Rörelse i grupp

Andra aktiviteter som väntjänsten har är promenader i grupp.

- Vi är tre-fyra PRO:are som samlar personer som bor på äldreboende och även hemma varje måndag, för att gå ut och gå tillsammans.

De går också hem till äldre som vill ha besök eller följer med till optikern och frisören. En del vill gå på stan och få hjälp med att köpa nya kläder eller vill ha sällskap till en trivselträff.

- Tio av oss har tre-fyra personer som vi hjälper regelbundet. Jag brukar gå ut och gå med en 90-årig man varje vecka. Vi tar en promenad på 45 minuter. Jag ringer honom på förmiddagen och kollar läget, och om det passar så går vi ut.

Administrativ hjälp

En annan hjälp som väntjänstarna erbjuder är att fylla i papper och blanketter.

Hela väntjänstgruppen träffas ett par gånger om året för att uppdatera sig om kommunens nya riktlinjer och sammanställa en rapport om vad de gjort. Förra året följde väntjänstarna med på 40 sjukresor. 710 hembesök och promenader hann de också med.

Men hur finansierar PRO Tranås sin väntjänst?

- Vi arbetar helt ideellt, men kommunen delar ut en liten summa i bidrag till oss och andra pensionärsföreningar som har väntjänst. Det räcker till en lunch för väntjänstarna en gång om året, säger Marie Ahlin.

Faktaruta:

Så startar du väntjänst i din PRO-förening – PRO Tranås tipsar:

1. Prata med äldreansvariga i din kommun och fråga om de vill ha hjälp.
2. Samla ihop en grupp intresserade och lämna deras namn och kontaktuppgifter till kommunen.
3. Kommunen trycker upp en broschyr eller ordnar annan information som de lämnar till äldreboenden och andra som är intresserade av att få hjälp av väntjänsten.

Text: Johanna Ankarcrona