Fasaden på ett gult flerfamiljshus i solsken.

Dålig ekonomi i Sveriges kommuner riskerar att ge hyreshöjningar på äldreboenden. Foto: Mostphotos.

Kategorier:
Övrigt
Publicerad:

Varning för hyreshöjningar på äldreboenden

Oskäliga höjningar hotar – men den boende kan säga stopp. PRO och Hyresgästföreningen skriver tillsammans i Dagens Samhälle.

Det kommer rapporter om att kommuner vill höja hyrorna i särskilda boenden kraftigt, det som i dagligt tal kallas äldreboenden. Med anledning av det skriver PRO:s ordförande Åsa Lindestam och Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder i dag en gemensam debattartikel i Dagens Samhälle Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Särskilt boende är en biståndsbedömd omsorgsinsats enligt socialtjänstlagen, men det är också ett boende i hyresrätt. Personer som bor i särskilt boende är också hyresgäster. I Motala har till exempel kommunen yrkat på hyreshöjningar uppåt 40 procent.

Hyreshöjningarna är oskäliga

”Vi förstår att kommunerna har en ansträngd ekonomisk situation och ser över alla möjligheter att stärka budgeten. Att rulla över bördan på samhällets sköraste i form av oskäliga hyreshöjningar i särskilda boenden duger emellertid inte”, skriver Åsa Lindestam och Marie Linder i debattartikeln.

De två ordförandena pekar också på att pensionärernas rätt till bostadstillägg inte tar bort effekterna av höjda hyror. Det är bara en boendekostnad upp till 3 000 kronor i månaden som helt täcks av bostadstillägget. Dessutom är det mång äldre som inte ansöker om bostadstillägg, för att man saknar kunskap om stödet eller för att det uppfattas som stigmatiserande.

De boende kan säga nej

Debattartikeln lyfter också att hyreshöjningar i särskilda boenden inte är något beslut som kommunen bara kan fatta. Antingen måste höjningarna förhandlas med Hyresgästföreningen, eller så har de boende rätt att förkasta förslaget om ny hyra, varpå Hyresnämnden avgör.

PRO och Hyresgästföreningen uppmanar därför personer i särskilt boende och deras anhöriga att vara uppmärksamma och helt enkelt utnyttja sin rätt att säga nej till en hyreshöjning. Är man medlem i Hyresgästföreningen kan man också vända sig dit för att få stöd.

Läs hela debattartikeln i Dagens Samhälle här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: PRO