En kvinna som håller händerna för ansiktet.

Det kan vara extra svårt att upptäcka våld mot äldre. Foto: Mostphotos.

Kategorier:
Övrigt
Publicerad:

Våldet går inte i pension

Att mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem är de flesta medvetna om. Mindre känt är att våldet finns även efter pensionsåldern.

I samband med internationella kvinnodagen den 8 mars anordnar PRO ett webbinarium tillsammans med Unizon Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att våra medlemmar ska få lära sig mer om denna livsviktiga fråga. Även personal i vården och omsorgen bör få utbildning i att upptäcka våld.

Enligt Världshälsoorganisationen WHO är mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer en av de fem främsta anledningarna till kvinnors ohälsa, och en rad svenska studier visar våldets allvarliga konsekvenser för både den fysiska och psykiska hälsan. Kvinnor utsätts för våld, oavsett ålder, och det kan vara svårt och skambelagt att söka hjälp.

Idag finns stora brister i samhällets kunskap och agerande i frågor som rör mäns våld mot äldre kvinnor. Detta trots att statistiken visar att 16 procent av kvinnorna utsatts för våld efter att de fyllt 65 år. Våldet kan vara såväl fysiskt och psykiskt som sexuellt.

Äldres skador misstolkas

I många fall kan det vara extra svårt att upptäcka våld mot äldre. Vanliga skador som blåmärken och sår kan enkelt misstolkas som följder av fallolyckor. Sömnsvårigheter och nedstämdhet kan bortförklaras med sjukdom eller kroppens åldrande. Dessutom kan det handla om attityder mot oss äldre på så sätt att vi inte längre ses som kvinnor och män utan som just ”äldre” och därmed svaga. Detta stämmer alltså inte.

Precis som i andra åldersgrupper är våldsutövaren ofta en partner, men många äldre också beroende av andra anhöriga eller av vård- och omsorgspersonal och det kan vara de som utövar våldet. Jämställdhetsmyndigheten har ett uppdrag att samla kunskap om våldsutsatthet bland äldre personer. De konstaterar att för få verksamheter inom äldreomsorgen har rutiner för arbetet med mäns våld mot kvinnor och att kunskapen om våld mot äldre är för låg hos personalen.

Fler måste upptäcka våldet

PRO menar att alla äldre har rätt att känna sig trygga och säkra i vardagen, både i sitt eget hem och på andra platser. Som ett viktigt steg i detta bör all personal i vården och omsorgen få utbildning för att bättre kunna upptäcka våld och andra kränkningar mot äldre. Från PRO:s sida erbjuder vi våra medlemmar att ta del av ett samtal om mäns våld mot äldre kvinnor tillsammans med Unizon i syfte att bidra till att våldet upptäcks och att möjligheten till stöd och hjälp ska öka. För detta vet vi – våldet går inte i pension.

Samtalet med PRO och Unizon läggs upp på pro.se den 8 mars.

Text: PRO