Åsa Lindestam i talarstolen på kongressen 2022

Foto: Anneli Nygårds

Kategorier:
Publicerad:

Åsa Lindestam har varit ordförande i ett år

För ett år sedan valdes Åsa Lindestam till PRO:s ordförande på kongressen i Upplands Väsby. Det har varit ett intensivt år, men vad har varit roligast? Läs intervjun med Åsa Lindestam här.

Du firar nu ett år som PRO:s ordförande. Hur känns det?

– Det känns jättebra och det har varit så roligt hela tiden! Absolut roligast har alla kontakter och möten med PRO:s medlemmar varit. Jag älskar att lyssna på människors berättelser. Jag tycker också mycket om att få stå på scen och prata i mikrofon. 😊

Vad önskar du inför nästa år?

– Att det blir lite mindre intensivt. Men jag har fortfarande några PRO-distrikt att besöka och jag vill träffa fler medlemmar. Jag vill också att vi ska påverka politiken ännu mer, det är absolut nödvändigt!

Vilken är PRO:s absolut viktigaste intressepolitiska fråga just nu?

– Det är att inkomstpensionen måste höjas. Idag får många pensionärer mindre än hälften av den lön de tidigare haft i inkomstpension. Vi menar att alla måste kunna leva på sin pension. För att det ska bli möjligt måste mer pengar tillföras pensionssystemet. Det måste också löna sig att arbeta så avståndet mellan inkomstpensionen och garantipension måste öka.

Avslutningsvis, har du något tips inför sommaren?

– Jag övar på en sak, nämligen att ”tomglo”, alltså att bara sitta och titta rakt ut och vila. Det är svårt men jag tränar. Det vill jag gärna uppmana fler personer att testa! Också vill jag självklart önska alla PRO:s medlemmar en fin sommar!

Text: PRO