Pensionärer som spelar Boule

Boule är en av de mest populära aktiviteterna i PRO. FOTO: Anneli Nygårds

Kategorier:
Publicerad:

PRO en av Sveriges mest ansedda organisationer

PRO är nu en av Sveriges mest ansedda organisationer. Det visar Kantar Publics Anseendeindex, baserad på resultat från en Sifopanel. Den årliga mätningen undersöker allmänhetens uppfattning av organisationer i frågor som rör tillit, kvalitet och framgång.

– Topplaceringen i Kantar Publics anseendeindex gör mig stolt och glad. Att allmänheten tycker att PRO:s röst är pålitlig och stark är ett kvitto på att vårt hårda arbete gett resultat. Vårt mål är och kommer alltid vara att företräda våra medlemmar i viktiga frågor för äldre, säger Åsa Lindestam, ordförande för PRO.

Kvaliteten och förtroendet människor känner

Kantar Publics Anseendeindex bygger på den uppfattade kvaliteten av organisationers tjänster och hur stort förtroende människor känner inför deras verksamhet. Mätningen genomförs årligen för att skapa kunskap om vad som driver anseendet för organisationer och skapa förutsättningar för fler organisationer att förstå sin omvärld och sina intressenter.

Det fina resultatet innebär att PRO går stärkta in i det fortsatta arbetet med att sätta pensionärers intressen högt på upp på den samhällspolitiska agendan. De frågor som medlemmarna bryr sig om är viktiga för hela samhället. Det är därför viktigt att den breda allmänheten känner stort förtroende för PRO:s arbete.

– Många människor oroar sig för att kunna leva på sin pension, samtidigt som tilliten till äldreomsorgen sjunker. Det är områden där PRO arbetar hårt för förändring, vilket gör det både roligt och viktigt att så många tycker att vi gör ett bra jobb, säger Åsa Lindestam.

Om Anseendeindex 2023

Kantar Publics Anseendeindex undersöker allmänhetens uppfattning om 43 svenska organisationer. Den webbaserade undersökningen genomfördes av Sifo under 7–30 april 2023 med hjälp av en panel bestående av 9 500 svenskar i åldrarna 18–79 år.

Ett anseendeindex över 50 ger en guldplats i undersökningen. PRO delar topplaceringen med bland andra Radiohjälpen, Naturskyddsföreningen och Synskadades riksförbund.

Läs mer om Anseendeindex för organisationer här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: PRO