kollage: PRO:s ordförande Christina Tallberg i gul jacka och påskliljor

Kategorier:
Övrigt
Publicerad:

Påsken närmar sig med sjumilasteg

Mina kära vänner, påsken närmar sig med sjumilasteg. TV:s meteorologer hälsar att vädret ska bli långsamt varmare med goda solchanser i hela Sverige. Jag vill önska alla PRO:s medlemmar en riktigt härlig och avkopplande påskhelg.

Den här påsken känns dock svår när jag tänker på det stora lidandet, som inte minst äldre utsätts för i Ukraina. Många av dem finns kvar i krigets ruiner - utan mat, medicin, sjukvård och avsaknad av sina nära och kära. Allt detta pågår inte så långt härifrån – bara ett par timmars flygresa bort.

Medlemmar i PRO visar på olika sätt medkänsla, genom att samla in pengar och skicka dem till olika hjälporganisationer. På många håll virkas den fina ”Ukrainarosen”, som säljs till förmån för bland annat de äldre i Ukraina. Jag bär själv med stor värme en sådan ros, virkad av PRO:s kassör i Lindesberg i Örebro län.

PRO-medlemmar är också engagerade i flyktingmottagandet, deltar tillsammans med ABF i språk-kaféer eller ställer upp som extra mor-och farföräldrar till barn på flykt.

Jag hoppas innerligt att det snabbt ska bli en bättre situation i Ukraina.

Inför påskhögtiden vill jag ge en vacker blombukett till PRO:s medlemmar, vår ukrainska systerorganisation Tyrbota och till alla äldre i Ukraina.

Christina Tallberg
Ordförande PRO