PRO:s ordförande Christina tallberg

Pension
Publicerad:

PRO fyller 80 år och startar namninsamling för högre pensioner

Folkpensionärernas riksorganisation bildades i mars för 80 år sedan på kongressen i Malmö. Men redan innan dess fanns pensionärsföreningar som likt fackföreningar drev frågor som var viktiga för pensionärer, till exempel högre pensioner och bättre bostäder. Dessa frågor är viktiga idag också. Tidigt i PRO:s historia blev också folkbildningen viktig eftersom det behövdes många kunniga personer som kunde driva på för förändring.

Christina Tallberg, ordförande i PRO, varför är PRO:s 80-årsdag värd att uppmärksamma?

– PRO startades främst av två skäl. Det första handlar om att dåtidens pensionärer skulle kunna ha en pension att leva på. Det andra handlar om gemenskap – att pensionärer, då som nu, tillsammans skapar meningsfulla aktiviteter. Det var angeläget då och är det idag.

Ni har drivit pensionsfrågan sen 1942. Varför är det fortfarande viktigt?

– Ja, det stämmer och vi har också nått stora framgångar. ATP-systemet räknar vi till dem, men också flera aktuella förbättringar av dagens pensionssystem: Höjd garantipension, höjt bostadstillägg, inkomstpensionstillägget som infördes i höstas och att den orättvisa skatteklyftan mellan lön och pension nästan är borta. Men vi är långt ifrån nöjda och allteftersom omvärlden förändras utvecklar PRO sin intressepolitik. De senaste åren har pensionerna till exempel halkat efter lönerna. Det accepterar inte vi i PRO.

Vilket är PRO:s viktigaste krav?

– Den absolut viktigaste frågan just nu är att inkomstpensionen måste höjas. Idag får många pensionärer mindre än hälften av den lön de tidigare haft i inkomstpension. Vi menar att alla måste kunna leva på sin pension. För att det ska bli möjligt måste mer pengar tillföras pensionssystemet. Därför startar vi idag en namninsamling om detta och jag hoppas självklart att både dagens och morgondagens pensionärer kommer att underteckna den!

Klicka här för att komma till namninsamlingen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: PRO