Christina Tallberg talar på en demonstration för kvinnors rättigheter

Foto: Anneli Nygårds

Kategorier:
Publicerad:

Därför firar PRO internationella kvinnodagen

FN:s Internationella kvinnodag uppmärksammas sedan 1978 varje år den 8 mars. Drygt 60 procent av PRO:s medlemmar är kvinnor. Allt arbete som görs inom PRO ska genomsyras av en tydlig jämställdhetsprofil. Det gör PRO till en feministisk organisation.

– Internationella kvinnodagen är viktig för alla världens kvinnor, men idag är det svårt att inte särskilt uppmärksamma den extremt svåra situationen för kvinnor i Ukraina. Rysslands angrepp på Ukraina angår oss alla och tillståndet för den civila befolkningen förvärras för var dag. Särskilt drabbade är äldre kvinnor som redan innan invasion var i stort behov av stöd. Många är isolerade, utan el, vatten, mediciner och andra livsviktiga resurser, säger Christina Tallberg ordförande PRO.

PRO är medlem i det internationella nätverket HelpAge International. Sida har beslutat om ett särskilt stöd till HelpAge Internationals och andra organisationers verksamhet riktad till äldre i Ukraina. Alla krafter behövs för synliggöra situationen för äldre i Ukraina och för att nå och bistå dem.

Pensionen en av de viktigaste jämställdhetsfrågorna

Christina Tallberg menar att, trots den förfärliga situationen i Ukraina, är det viktigt att uppmärksamma den internationella kvinnodagen i Sverige. För PRO är pensionen en av de viktigaste jämställdhetsfrågorna just nu.

– Det är fortfarande stor skillnad mellan mäns och kvinnors pensioner. Kvinnor får bara ut 69 procent av vad män har i pension, vilket innebär ca 5 000 kronor mindre per månad. Det är helt oacceptabelt. Alla, oavsett kön, ska ha samma möjligheter att ha ekonomisk trygghet och självständighet under pensionärsåren. För det krävs förändrade villkor på arbetsmarknaden och en mer jämställd fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet. Vad gäller själva pensionssystemet måste inbetalningarna öka så att alla kan leva på sin pension, säger Christina Tallberg.

Utbildningar i ledarskap för kvinnor

Det finns fortfarande mycket att göra både i Sverige och i PRO för att män och kvinnor ska bli jämställda. PRO behöver många medlemmar för att kunna påverka beslutsfattare och bilda opinion för att äldre kvinnors politiska, sociala och ekonomiska rättigheter ska stärkas. Ett sätt att stärka kunskapen om detta inom PRO är att satsa på studier. PRO ska därför i samverkan med PRO Folkhögskola, ABF och andra närstående organisationer utarbeta utbildningar i ledarskap för kvinnor, samt kurser och handledningar för förtroendevalda på alla nivåer.

Text: PRO