PRO:s nationella friluftsdag genomförs 22 september för andra året i rad.

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

PRO firar nya tider med nationell friluftsdag

PRO:s nationella friluftsdag genomförs 22 september för andra året i rad. På programmet står, förutom den friska luften: kära återseenden med vänner och bekanta, en stor dos gemenskap och massor av roliga och engagerande aktiviteter – nära naturen i begynnande höstfärger.

Eller vad sägs om att prova på utomhusgympa, värma sig runt elden med gemensam grillning och matsäcksfika eller den klassiska tipspromenaden på vandringsleder och stigar?

Programmet varierar i PRO:s olika föreningar och distrikt – men gemensamt är att friluftsdagen ger medlemmarna en möjlighet att träffas igen efter pandemiuppehållet och blir en del av uppstarten nu när många människor upplever en ny frihet. Dagen ger också ett tillfälle att välkomna nya medlemmar – eller de som bara är nyfikna på PRO:s verksamhet.

PRO:s nationella friluftsdag initierades förra året. Det blev en försiktig start med coronasäkrade aktiviteter utomhus – men med den stora fördelen att medlemmarna fick träffas igen. Trots pandemin engagerade sig drygt 300 av PRO:s föreningar och samlade över 10 000 deltagare i parker, friluftsområden, idrottsplatser och skogar. Den nationella friluftsdagen blev en succé på många håll i landet och syntes i media med ett flertal artiklar och föreningsnotiser med ett stort fokus på möjligheten att träffas igen efter en lång frånvaro av PRO-gemenskap. PRO:s ordförande Christina Tallberg deltog i friluftsdagen i Eskilstuna.

Text: PRO