Lisbeth Gränsmark, PRO Visby, ingick i vinnarlaget i årets riksmästerskap i golf. Bilden är från 2019 års riksmästerskap i Sunne. FOTO: Anneli Nygårds

Kategorier:
PRO Riksmästerskap
Publicerad:

PRO Gotland vinner årets riksmästerskap i golf

PRO:s riksmästerskap genomfördes på ett annorlunda sätt i år. I nära hälften av PRO:s distrikt genomförde man distriktsmästerskap under den nationella golfveckan, 23–29 augusti.

Distriktets två bästa damer respektive herrar bildade sedan lag ”på pappret” och fick en extra chans att bli riksmästare i golf baserat på det gemensamma nettoresultatet.

Bästa laget i denna sammanräkning blev laget från PRO Gotland med fyra representanter från PRO Visby. Tvåa blev PRO Dalarna strax före PRO Jönköpings län. De tre topplagen kommer att föräras mästerskapsmedaljer och vinnarna får även ett vandringspris i form av en prispokal.

På flera håll i landet blev vädret avgörande då spelarna möttes av ett höstlikt regnväder, blöta banor eller rejäl blåst. Hos PRO Skaraborg fick man ställa in. För andra var vädret inget hinder alls – tvärt om. Målet är nu att nästa års riksmästerskap kommer att spelas samtidigt och på en och samma golfbana. Kanske blir det på Gotland?

Se reportage från PRO Gotlands distriktsmästerskap här: DM/RM i Golf - PRO Länk till annan webbplats.

Resultat PRO:s riksmästerskap i golf 2021

1. PRO Gotland 281
  2. PRO Dalarna 284
  3. PRO Jönköpings län 285
  4. PRO Skåne 289
  5. PRO Östergötland 290
  6. PRO Bohuslän 298
  7. PRO Värmland 298
  8. PRO Norra Älvsborg 299
  9. PRO Gävleborg 300
  10. PRO Örebro län 305
  11. PRO Uppsala län 316

PRO Skaraborg ställde in sin tävling på grund av dåligt väder.

Länk till fullständig resultatlista Pdf, 18.6 kB.

Text: PRO