Förening Ösmo

Medlemsträffen den 17 april 2024

Eva Anderson välkomnade 33 medlemmar till medlemsträffen denna vårdag och började med att berätta att 5 personer från PRO Ösmo varit på HLR-kurs hos Röda Korset vid sjötelegrafen i Nynäshamn.

En kurs om den inköpta hjärtstartaren har tidigare hållits i vår lokal med demo via TV/Teams av Medical Dahl som levererat hjärtstartaren.

-Eva fortsatte med att kort informera om aktualiteter och kommande möten.
Anmälningslista skickades runt för påskrift för trivselkvällen den 26/4, då Sköjdraget ska underhålla.
-Det finns plats för 40 personer.

-Anmälan är bindande från idag, 17 april.
Anmälningslista skickades runt för påskrift för vårtallriken den 15/5, då Inge Tyllman och Bosse Larsson ska underhålla. Det finns plats för 50 personer. Anmälan är bindande från 26/4.
-Eva fortsatte att informera om ABFs öppet hus i nyrenoverade lokaler, gamla konstpoolen. Alla är välkomna lördagen 20 april kl 11-14. Eva och Gunnel har tänkt komma dit.

Anna-Lena Andersson tog över och informerade om bokade resor under 2024. Sammanställning av resor:

• 22 april Visningsresa med Birka Gotland. Boka själv. 28 april Körsbärsblommans dag, Kungsträdgården kl 13-17
  • 14 maj Nordiska Museet, Res o Lär-gruppen åker tåg 10:14 från Ösmo
  • 23 maj Båtresa till Möja. Extra bokning kan göras hos Blidösundsbolaget. Båten går från Slussen ”Sjöbris”. Tåg från Ösmo kl 05:44 23 maj ”The Viking museum” på Djurgården, anmälan till Inger Boström senast 14 maj,
  • PRO Nhn. 25 maj -1 juni Resa till Bodensjön, 8 dagar 4 juni Medlemsvärvarresa till Lena Linderholm i Strängnäs, anmälan till Solveig Lundstedt, PRO Nynäshamn.
  • 29 juli-1 aug till Värmland 4 dagar för 15 pers. Det finns 4 platser kvar. Anmälan till Barbro Jonsson.
  • 15 augusti dagsresa med buss till Säter i Dalarna med PRO distriktet, kulturfestival.
  • 19 augusti hemlig resa, anmälan till Solveig Lundstedt senast 20 juli,
  • PRO Nynäshamn 5 sept Munktellmuseet och Tore Källberget anmälan till Anna-Lena Lundén senast 14 aug.
  • 1 dec Adventskonsert i Blå Hallen. 9-10 dec julbordsresa Därefter lämnades ordet över till Bertil Oskarsson från Muskö.

Bertil berättade att hans föreläsning handlar om tusen år på en timme om Muskö, en historisk berättelse. Mycket intressanta historier om militärhändelser runt i skärgården. På Muskö bor 730 fast boende men på sommaren kommer fritidsboendet och då stiger befolkningen till ca 5000 personer.

Bertil berättade om Viking Sote år 1007, Gustav Vasa, Gustav II Adolf, invigningen av Muskö Kyrka 1630, Älvsnabbsmonumentet och Musköbasen. Rysshärjningen år 1719 då 132 galärer kom och brände ner allt på Muskö utom 2 hus. Han berättade vidare om Jagar-olyckan 1941 då 33 personer fick sätta livet till.

Muskötuneln, ca 3 km, byggdes mellan 1959-1963 och invigdes 1964.

Bertil hade med sig en karta över skärgården där han markerat särskilt viktiga platser under dessa 1000 år. Detta är bara några axplock ur Bertils fantastiska berättelse om Muskö. Eva tackade Bertil för denna intressanta historieberättelse.

Efter Bertils föreläsning blev det fika med ost och skinkmacka. Köksgruppen denna dag bestod av Kerstin Tinggren, Rose-Marie Beijer och Liselott Karlsson. Efter fikat diskuterades hemtjänsten och omröstningen i juni för och emot. Ett extra-möte önskades med någon från kommunen som förklarar. Vid nästa styrelsemöte 7 maj får frågan tas upp om hur vi går vidare. Sist på programmet stod dragning av vinster i lotteriet. Eva avslutade med att tacka för idag och önska välkommen åter. Nästa medlemsträff är den 15 maj, vårtallriken kl 14. Dessförinnan har vi trivselkvällen 26 april kl 18.

Foto: Benny Gustafson Text: Gunnel Svennberg