Förening Kolsva

Refferat

Personer framför träd
Danzant spelar för oss.
Berit boys spelar för oss.

Trivselträff i Ibbarbo 20 september 2023

Onsdagen den 20 september var det återigen träff för Kolsva PRO-medlemmar i Ibbarbo. Nära 40 personer kom för att njuta av trivsam eftermiddag. Ordförande Leif Wall hälsade alla välkomna, speciellt våra nya medlemmar.
Vi bjöds på härlig underhållning av Berits Boys som bjöd på allt från Baby Blue till välkända melodier där publiken kunde sjunga med.
Vår reseansvarige Kerstin berättade om kommande resor som går till Åsby Trädgård den 9 november och adventsresan till Kopparbergs kyrka och Vanbo Herrgård den 3 december.
Ansvarig för gymnastiken, Maili Nilsson, meddelade att antalet deltagare minskat drastiskt och om inte fler ansluter sig kommer aktiviteten att läggas ner.
Till kaffet serverades äppelkaka med vaniljsås (sponsrad av ICA Supermarket Kolsva Handel), hembakade bullar och kakor. Allt smakade utmärkt och var mycket uppskattat.
Efter kaffet inbjöd Annika Gustavsson från ABF till studieupptakt. Många läsvärda böcker förevisades, dels att läsas i cirklarna, dels böcker för den enskilda läsaren. Annika berättade på ett inspirerande och roligt sätt som säkert lockar många.
Dagen avslutas med lottdragning med fina vinster som regnmätare i form av Kronblom, mönsterstickade vantar mm.
Ordförande Leif Wall tackar Berits Boys och Annika och alla som kommit till trivselträffen och meddelar att nästa träff, Oktoberfesten, är den 11 oktober och sista dagen för säsongen i Ibbarbo.

Text och foto: Christina Axelsson

Grillfest 16 aug.

Ordförande Leif kunde hälsa ett 30-tal medlemmar välkomna till grillfesten, på programmet för dagen stod grillning av medhavd förtäring samt 3- kamp och frågesport som Majbritt hade hittat på och vi fick tänka en lång stund för att klura ut vad svaren skulle vara.
I 3-kampen segrade Birgit Gunnarsson. I övrigt en gemytlig samvaro under måltiden och frågesporten. Nästa träff den 20 sept. då är det musik av Berits Boys.
Text: Sven Malm

PRO Kolsva öppet hus 5 och 27 juli
PRO Kolsva har haft öppet hus två gånger under juli månad, men deltagarantalet har inte varit stort, omkring ett tjugotal medlemmar har kommit varje gång.
Vad det låga intresset beror på är svårt att sia om, vi som har varit där har tävlat i
3-kamp, diverse frågesporter och tippsrondor som Majbritt har klurat ihop samt vi har roat oss i bästa förmåga. Vid ett tillfälle var det mycket varmt detta kanske var anledning till att vara hemma i skuggan.

Vårfest med paj 19 April 2023

Leif Wall kunde hälsa ett 40-tal medlemmar välkomna till pajfesten. Det var det sista mötet för våren i föreningshuset, nästa blir i Ibbarbo. Pajerna som damerna i köket hade lagt ner ett stort arbete på smakade förträffligt, de fick välförtjänta applåder för sitt arbete. Underhållningen stod Danzant för som underhöll oss efter maten, de spelade och sjöng gamla godingar från vår ungdom och även de fick välförtjänta applåder för sitt framträdande. Kaffet med liten kaka smakade gott.
Kerstin presenterade resor under våren.
Vårfesten avslutades med den sedvanliga lottdragningen, priser var alster från snickeri och stickat.
Text och foto: Sven Malm

Torgny Hellberg spelar.

Trivselträff den 21/6 2023

Ett fåtal 25st. medlemmar, kanske beroende på det varma vädret hade kommit till Ibbarbo för underhållning och samvaro. Leif hälsade oss välkomna. Underhållare var Torgny Hellberg, han underhöll oss med musik på gitarr och sång, det var gamla godingar från vår ungdom, låtar av Elvis Presley, Tore Skogman, Dan Andersson, Evert Taube, m.fl. många i församlingen stämde in i allsången. Det efterföljande kaffet med hembakat bröd smakade gott som alltid, stort tack till damerna i köket. Kerstin informerade oss om kommande resor.
Eftermiddagen avslutades med den sedvanliga lottdragningen, vinsterna var presentkort och priser skänkta av Kolsva handel.
Text och bild: Sven Malm

Rainer och Jocke spelar och sjunger.

Säsongsstart i Ibbarbo den 24 maj 2023

Ordförande Leif Wall hälsade de som kommit välkomna. Ett 40 tal medlemmar kom för att. Lyssna på Country Style (Rainer o Jocke) spela ett väldigt varierat program av musik med gammalt o nytt med lite prat o historier, de underhöll oss en stund före kaffet och efter, det var gamla låtar med sång, några vitsar som också uppskattades av de närvarande. Rainer o Jocke fick stor applåd för sitt framträdande.
Damerna i köket fick också aplåder för kakorna till kaffet.
Kerstin talade om de förestående resorna och tog upp anmälan på dessa.
Eftermiddagen avslutades med den sedvanliga lottdragningen, vinsterna var presentkort och smörknivar.
En god start på den nya utesäsongen i Ibbarbo, styrelsen tackade för arbetet med vårstädningen där.

Text o Foto: Sven Malm