Förening Teg

Anne Lidén, leg. Fysioterapeut och aktiv inom seniorträning föreläste på PRO Tegs friskvårdsdag. Foto: Agneta Tenghall Fridner

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Friluftsdag med intressant föreläsning

Vid PRO: s nationella friluftsdag erbjöds PRO Tegs medlemmar ett flertal provapåaktiviteter. Under eftermiddagen blev det lunch och föreläsning

Sittyoga, bowling, paddel, seniordans och bordtennis.

PRO Tegs medlemmar provade på bordtennis

PRO Tegs medlemmar provade på bordtennis, Foto: Carola Johansson

Sittyoga och seniordans väckte stort intresse hos medlemmarna.

Många medlemmar provade på att dansa Internationell Seniordans

Många medlemmar provade på att dansa Internationell Seniordans Foto: Gunilla Eriksson

Aktiviteterna avslutades med god sopplunch och en föreläsning om den fysiska aktivitetens betydelse för hjärnans aktivitet och funktion.

Anne Lidén, leg. Fysioterapeut och aktiv inom seniorträning höll en mycket intressant föreläsning med bilder och roliga små tester där åhörarna fick använda ”de små grå”

Fysisk aktivitet hjälper till att hålla hjärnan igång, är som ett ”gödningsmedel” för att nya hjärnceller bildas, fungerar som en ”krockkudde” mot stress och ångest. Vid fysisk aktivitet infinner sig ett välbefinnande. Kroppens eget morfin, endorfinet, gör att vi mår bättre. De kognitiva förmågorna stimuleras. Det PRO-medlemmarna fick med sig hem var: Fysisk aktivitet ger bättre minne, föryngrar hjärnan och ger ett bättre välbefinnande.

Text: Agneta Tenghall Fridner