Förening Teg
Vid första medlemsträffen för hösten i PRO Teg, fick medlemmarna ta del av Pehr Stenbergs levnadshistoria med Fredrik Elgh och  Daniel Pettersson på Nyckelharpa

Vid första medlemsträffen för hösten i PRO Teg, fick medlemmarna ta del av Pehr Stenbergs levnadshistoria med Fredrik Elgh och Daniel Pettersson på Nyckelharpa Foto: Agneta Tenghall Fridner

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Intressanta föreläsningar för PRO Tegs medlemmar

Vid första medlemsträffen för hösten i PRO Teg, fick medlemmarna ta del av Pehr Stenbergs levnadshistoria och en intressant föreläsning om osteoporos.

Fredrik Elgh har gett ut Pehr Stenbergs levnadshistoria. Den bygger på Stenbergs egna dagboksanteckningar. Stenberg var en fattig bondpojke från Stöcke, en by utanför Umeå, som studerade till präst i Åbo och sedan verkade i Västerbotten och som sista tjänst, komminister i Umeå. Pehr Stenberg föddes 1758 och dog 1824.Tillsammans med Daniel Pettersson som är folkmusiker och nyckelharpspelman, och som satt sig in i den tidens musik genom notböcker från Umeå med flera ställen i Västerbotten, bjöds åhörarna på en fantastisk levnadshistoria i ord, ton och bild.

Daniel Pettersson på Nyckelharpa

Efter kaffe med god smörgås tog Clas och Margareta Axelsson vid. Margareta informerade om osteoporosföreningen i Västerbotten. Förbundet är ganska nybildat och de kämpar för att alla som är fyllda 60 år ska erbjudas ett hälsosamtal för att bedöma risken av att drabbas av osteoporos, och att samtidigt erbjudas möjligheter för åtgärder och behandling.

Clas Axelsson föreläste om vad osteoporos är. Hur man upptäcker sjukdomen, vilka mediciner och behandlingar som man kan erbjudas. Det är en mycket vanlig sjukdom, men ofta feldiagnosticerad eller underdiagnostiserad. En sjukdom som drabbar befolkningen i Norden mera än någon annan plats i världen. Varför vet man inte i dagsläget. Kvinnor är också överrepresenterade.

Medlemsträffen avslutades med lotteridragning, och många glada vinnare gick ut i det varma och soliga höstvädret.

Text: Agneta Tenghall Fridner