Förening Teg
Ida Boija var konferencier men framförde även låtar tillsammans med Daniel Sätre. Gemenskapens dag i Döbelns park

Ida Boija var konferencier på Gemenskapens dag men framförde även låtar tillsammans med Daniel Sätre. Foto: Gunilla Eriksson

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

En dag för gemenskap

I strålande solsken hölls Gemenskapens dag i Döbelns park, där deltog även några av Umeås PRO föreningar. Temat att Umeå ska vara en stad med gemenskap och fritt från våld och ofrivillig ensamhet genomsyrade tal och underhållning. Många engagerade organisationer deltog för att visa på vilka möjligheter som finns runt detta tema.

PRO Teg, PRO Umeå City-Mariehem och PRO Ersboda deltog tillsammans och visade upp sin verksamhet och vad de kan bidra med för att fler ska få gemenskap. Många kom och tog del av utbudet och visade intresse. Nu får de möjlighet till nya kontakter när de kommer på föreningarnas träffar.

PRO Teg deltog på Gemenskapens dag i Döbelns park.

På scenen berättade konferencier Ida Boija om hur hon blev utsatt för våld i nära relation. I den första låten som hon framförde tillsammans med Daniel Sätre, berättade hon hur det är att växa upp med ADHD utan att veta om sin diagnos.

På scenen deltog även andra artister som Tommy Rönnlund band, Carolina Miskovsky och Daniel Pettersson, Maria Axelsson, Benny & The Backups och Andromeda.

Några övriga deltagare under dagen var Bostaden, Funktionsrätt, Kvinnojouren i Umeå, Rädda barnen, Seniortorget, Svenska kyrkan m.fl.

Tack vare den stora uppslutningen och det fina vädret blev allt ett lyckosamt evenemang.

Text: Gunilla Eriksson