Förening Teg

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Teg tog del av Holmöns historia

PRO Tegs sommarresa gick till Holmön med dess rika hisoria och trevliga miljö. Under dagen åts en god lunch och alla hade möjlighet till att delta i Joar Sandström guidning av båtmuseét.

En solig dag i början av augusti klev ett sjuttiotal medlemmar i Tegs PRO på bussen, för en utflykt till Holmön.

Överfarten med Capella var stilla och solig. Väl i hamn i Byviken väntade en god lunch på Novas Inn. Det blev även tid till att själv vandra runt och titta. En klurig ordlek med rubriken Biologitest fanns också som tidsfördriv. Sedan blev det guidad tur på båtmuséet. Muséet invigdes i juni 1998. Ett muséum som inte bara visar båtar utan som även vill berätta om traktens unika skärgårdsnatur och människorna som levt på ön. Holmöbornas historia är fylld av både livskraft och dramatik.

Muséet består av åtta hus som är sammanbyggda. Varje hus har sitt speciella innehåll. Till exempel årstidernas hus, där Sommarens hus skildrar den ljusa perioden på ön. Då bedrevs åkerbruk, naturslåtter och fäbodliv. Sommaren var också laxen och strömmingens fångstperiod. Då användes skötbåten.
I höstens hus finns den behändiga enabåten. Den användes i framför allt sik och sälfiske.
I byggnaden som kallas Båken visas vintern och vårens näringar. Där finns den stora speciella fälbåten som tog sig fram på vårisarna, när man jagade säl.
I Båken finns också den enda bevarade råsegelriggen i Sverige. Det är ett stort fyrkantigt segel från vikingatiden.
Joar Sandström guidade runt besökarna på ett mycket trevligt och kunnigt sätt. Vädrets makter hade visat sig från sin allra bästa sida hela dagen. Men när färjan lämnade Byviken kom regnet och när den nådde fastlandet, hade regnet upphört och solen kom åter. Glada och nöjda PRO-are tackade Eva och Birgitta, som ordnat resan, med en applåd.

Text: Agneta Tenghall Fridner