Förening Teg
PRO Tegs ledare för Boule  tackades med Trippelskrapplotter, PRO:s egna lotteri. De är i Varvsparken på Teg

PRO Tegs ledare för Boule tackades med Trippelskrapplotter, PRO:s egna lotteri. Foto: Carola Johansson

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Boule en populär aktivitet hela året

PRO Teg har flyttat ut i naturen efter att under vintersäsongen hållit till inne i lokalerna på Umestan. Detta är en populär aktivitet hos våra medlemmar och när vädret nu är bra så är det en trevlig utomhusaktivitet

Under hela sommaren träffs ett 30-tal PRO medlemmar varje fredag i Varvsparken på Teg för att spela boule och fika förstås. Bouleledarna Bernt Jonsson, Vivianne Lundström och Sonja Bergström tackades denna gång med PRO:s Trippelskrapplotter för sitt arbete under våren. Därefter bjöds alla deltagare på fika av föreningen.

Boule spelas genom att kulor av stål kastas mot en liten träkula, kallad "lille". Det moderna spelet har sitt ursprung i Frankrike. Ordet boule är egentligen det franska ordet för klot. Oftast spelas det på hårt grusunderlag.

Nu väntar en uttagningstävling i Sävar den 11 juli, de bästa 4 lagen går vidare till PRO Västerbottens DM i boule som hålls i Vännäs. Spelformen är mix-trippel och vi håller tummarna att PRO Teg går vidare.

Text: Carola Johansson