Förening Teg
Bendix spelade till dansen på PRO Tegs jubileumsfest. Orkestern bestod av från vänster Peder Wennersten och Bengt Forsberg. De står på Scenen på Äpplet, Folkets hus Umeå

Bendix spelade till dansen på PRO Tegs jubileumsfest. Orkestern bestod av från vänster Peder Wennersten och Bengt Forsberg. Foto: Agneta Tenghall Fridner

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

75 års jubileum med mat, sång och dans

PRO Tegs jubileumsfest hölls på Äpplet, Umeå Folkets hus. En hejdundrande 75 års fest med god mat, sång och tal samt avslutningsvis dans till Bendix fram till sena natten. Andre vice ordförande i PRO Riks, Sten Fors var inbjuden gäst och kvällens konferencier var Gun Rehnman.

På PRO Tegs 75 årsfest hade över 250 seniorer samlats för att avnjuta god mat och trivas i varandras sällskap. Ordförande Gunilla Eriksson hälsade välkommen och utbringade en skål för föreningen.

På borden fanns det sponsrade programmet framlagt. Efter presentation fick sponsorerna en stor applåd

På PRO Tegs jubileumsfest sågs konferencier Gun Rehnman i dialog med PRO Riks andre vice ordförande Sten Fors. De står fram för scenen på Äpplet, Umeå folkets hus

På PRO Tegs jubileumsfest sågs konferencier Gun Rehnman i dialog med PRO riks andre vice ordförande Sten Fors.

Konferencier var Gun Rehnman, som genom sitt mångsidiga kunnande höll ordning på programmet, sjöng och ledde allsånger, sålde Trippelskraplotter mm.

Sten Fors håller tal

Efter den goda varmrätten, som bestod av Hjortytterfilé med tillbehör, var det dags för tal av Sten Fors, PRO Riks. Han påpekade att vid sådana här jubileum är det dags för en stunds eftertanke, vad har hänt sedan föreningen startade 1948? Redan då och lika viktigt nu är att fortsätta utveckla demokratin och se till att folkbildning får fortsätta. Ute I kommunerna spelar KPR en viktig roll, där frågor om vård, omsorg och boende kommer upp på dagordningen. Miljöfrågorna och Artificiell intelligens är även de områden som kommer att få mer utrymme i framtiden.

Kvällens överraskning var att gästerna uppmanades att vända på stolarna, och några lyckliga hittade Trippelskraplotter. Vinster hämtades ut hos ordföranden, där även försäljning skedde.

Några blev vinnare på Trippelskraplotteriet, här lämnar ordförande Gunilla Eriksson ut vinstlotter

Till efterrätten bestod av Hjortroncheesecake på biskvi botten, mm passade flera på att köpa lite extra god dryck till kaffet.

Efterrätt var Hjortron cheesecake på fin vit tallrik

Så kunde man träda in i dansen där Bendix spelade välkända låtar som Walk on By, Utan dina andetag och Möt mig i Stockholm. Det blev foxtrot, bugg och andra välkända sätt att röra sig på dansgolvet fram till sena natten.

Text: Gunilla Eriksson