Förening Teg

Tegs Singers sjunger arrangemang som är till sommarens ära. Ledare Siw-Marie Nyman. Foto: Agneta Tenghall Fridner

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Våravslutning med musikaliska förtecken

Våravslutningen för PRO Teg bjöd på ljuv körsång och jazziga toner

PRO Tegs egen kör Tegs Singers, under ledning av Siw-Marie Nyman, inledde medlemsträffen med Vårvindar friska eller som den också heter Molltoner från Norrland, men fortsättningsvis var det inga molltoner. Medlemmarna fick lyssna till Bedårande sommarvals med text av Hasse och Tage och musik av Toots Thielemans. Sedan följde tre sånger på engelska. Sway, My blue heaven och All of me tillsammans med Lena Sparr Öberg band. Som avslutning på körens medverkande sjöngs Waldemar Åhléns fina Sommarpsalm.

Innan fikapausen informerade ordförande Gunilla Eriksson lite om föreningen. Under våren har Tegs PRO fått 98 nya medlemmar och i dagsläget är det 1180 medlemmar. Gunilla informerade också om kommande resor och evenemang.

Lena Sparr Öberg Band spelade jazziga toner. De står på scenen Tegs församlingsgård

Lena Sparr Öberg Band spelade jazziga toner. Foto: Agneta Tenghall fridner

Efter kaffe och god smörgås intog Lena Sparr Öberg band scenen. Bandet består av Lena Sparr Öberg, sång, Sten Öberg, trummor, Staffan Öberg barytonsax, Sune Viklund, bas och Siw-Marie Nyman piano. Bandet började med en melodi från en tecknad film, Make my music som på svenska har titeln Spela för mig. Sedan följde en sång som är starkt förknippad med Monica Zetterlund, Monicas vals, med svensk text av Beppe Wolgers och musik av Bill Evans. Programmet fortsatte med månget känt örongodis. How high the moon, On a Slowboat to China, By by blackbird, Take the A train. Men även svenska tongångar som Taubes Så skimrande var aldrig havet och Så länge skutan kan gå, och en låt av Lars Gullin, I hope it´s spring for you, som var signaturmelodi till tv-serien Kvarteret Oron som bygger på en bok av Elin Wägner. En applåd till bandets trummis Sten Öberg, som i år, är en av de som får Lars Gullinssällskapets stipendium. Bandet avslutade med It will happens to you.

En mycket trevlig eftermiddag avslutades med lotteridragning. Många fina vinster och glada vinnare.

Text: Agneta Tenghall Fridner