Förening Teg

PRO Lycksele vann PRO Vetarnas distriktsfinal, PRO Teg blev tvåa och PRO Hörnefors trea Foto: Gunilla Eriksson

Kategorier:
Publicerad:

Distriktsfinal i PRO Vetarna

Årets final för PRO Vetarna för Västerbottens distriktet har nu avgjorts. Förra årets vinnare, PRO Hörnefors, hade bjudit in till finaldagen på Centrumhuset i Hörnefors. De sju deltagande lagen fick börja med en närande fisksoppa innan det var dags för PRO Hörnefors ordförande Sten Forsgren att hälsa alla välkomna till dagens tävling.

Tävlingsledaren Kjell Hansson Mild redogjorde för regler innan man gav sig i kast med frågorna som berörde 12 områden med tre delfrågor i varje. Frågekonstruktör Hans Mattsson, Vännäs, som knåpat ihop frågorna fanns med och kunde reda ut några av svaren.

PRO Hörnefors i Vetartävling. De sitter tre st vid ett bord med frågor

PRO Hörnefors

Första frågan handlade om PRO och det visade sig att kunskapen om organisationen inte var så lätt. Fråga om hur antal distrikt, föreningar och medlemmar som finns i PRO har fick de sju lagen ihop endast 2 poäng av 21 möjliga.

PRO Teg i Vetartävling , de sitter vid ett bord med frågeformuläret

PRO Teg

Däremot var Nobelpristagare och sport områden som deltagarna hade stor kunskap inom. Ett annat område var Solgudar och var de hörde hemma, på frågan var Beivve hör hemma var svaret Skandinavien då det är samernas solgud.

När det gällde trafikmärken visade det sig att kunskapsluckorna bör förbättras. Kanske något för PRO föreningarna att ta tag i med uppfräschningskurser!!

PRO Lycksele i Vetartävling, de sitter vid ett bord med frågeformuläret

PRO Lycksele

När sista frågan var rättad så stod PRO Lycksele som segrare med en totalpoängsumma på 26 poäng, två poäng före tvåan PRO Teg. I Lyckseles lag ingick Karl-Erik Törner, Katrin Tossman och Karin Söderlund. Nu får laget representera PRO Västerbotten i regionfinalen som sker i augusti.

Text: Gunilla Eriksson