Förening Teg
PRO Tegs kontaktombud har avslutat våren med en träff

PRO Tegs kontaktombud har avslutat våren med en träff. Foto: Gunilla Eriksson

Kategorier:
Publicerad:

Kontaktombuden presenteras ett nytt studiematerial

PRO Tegs kontaktombud har haft terminsavslutning denna gång på Böleängs kvartersgård, Kärnhuset. Först serverades en härlig Caesarsallad med kaffe och därefter en summering av året. Framåt ska arbetet påbörjas med det nya studiematerialet, Hela livet.

Kontaktombudsansvarig Agneta Tenghall Fridner hade fixat med salladen i förväg så när deltagarna dök upp var allt färdigt, bara att sätta sig ned.

Man började med att summera året hittills och tankar omkring ett arbetssätt som fortsättning på föregående studiemateriel Tillsammans mot ensamhet. Det arbetet går ut på att locka medlemmar som behöver mer kontakt till aktiviteter och träffar. Alla vet nu att ensamhet är ett stort problem och detta är ett sätt för att undvika att man upplever sig vara ensam.

För att underlätta och ge ökade möjligheter till detta kommer styrelsen att söka projektmedel och därefter tas beslut om hur man bäst går tillväga, fadderverksamhet och lokala träffar är några av förslagen.

Under dagen hade man även en uppgift att ta ställning till hur föreningens ekonomi påverkas av exempelvis antal betalande på träffar, styrelsens remiss besvarades.

Från hösten kommer kontaktombuden att arbeta med boken Hela livet som det finns en studiehandledning till. Denna dag delades materialet ut och författaren, Anders Rosengrens tankar omkring tillblivelsen av boken togs upp. Bokens inledningen handlar ex. om, Vad menar vi med hälsa och vad vill vi uppnå? Är hälsa frånvaron av sjukdom? Hälsa handlar om långt mer än vad vi äter och hur många steg vi tar. Vad är exempelvis stress och hur hanterar vi den? Så nästa gång ska kapitel 1 diskuteras.

Ett fortsatt bra avslut av våren önskades alla och att sommaren ska bli god.

Text: Gunilla Eriksson