Förening Teg
PRO Tegs medlemmar har erbjudits gåfotboll, som är en rolig form av motion.

PRO Tegs medlemmar har erbjudits gåfotboll, som är en rolig form av motion. Foto: Carola Johansson

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Gåfotboll mer än bara motion

Ett antal medlemmar i PRO Teg har med entusiasm deltagit i gåfotboll under vinterhalvåret. Träningen har pågått varje vecka och skötts av Umeå IK inne i Thorén Arena, men nu under den snöfria tiden fortsätter den utomhus på Umeå Energi Arena. Spelet är roligt och mycket jobbigare än vad man kan tro. Man får motion, puls och gemenskap på samma gång. Träningarna avslutas med social gemenskap, fika och mycket skratt.

Gåfotboll är en smidig och rolig form av träning där reglerna är lätta att förstå men svårare att förhålla sig till. Man får inte springa, gör man det går bollen över till det andra laget. Det är inte heller tillåtet med tacklingar eller andra kroppsliga kontakter under spelet. Bollen får inte spelas högre än 1 meter, gör den det blir det frispark till motståndarna. Spelplanen är mindre än vid vanlig fotboll och om man spelar utan målvakt, är målen små. Antalet spelare kan variera från 3–7 per lag och planen anpassas efter antal spelare.

Varje träning börjas med uppvärmning och lite teknikträning under ledning av spelare från Umeå IK:s A-lag. Sedan blir det matchspel där deltagarna delas in i ca 4 lag, bestående av 6–7 spelare. Träningen avslutas oftast med straffsparkar, eller annan precisionsträning.

Olle Jonasson på väg att lyckas med en straffspark i gåfotboll

Vid sista inomhusträningen bestämde sig PRO Teg att tillsammans bilda ett av lagen. Det visade sig vara väldigt lyckosamt, av 4 matcher förlorade laget ingen. De vann en match och tre slutade oavgjort. Hur detta kunde ske, kanske man fick tacka målstolparna för och de eminenta backarna Örjan Konradsson och Olle Jonasson. Alla spelare hjälptes åt, mittfält och kedja, och när slutsignalen gick var alla mycket nöjda.

En nöjd spelare, Carola Johansson efter lyckad straffspark och vinst för laget

Gåfotbollen börjar mer och mer etableras som en viktig träningsform för äldre. Studier har gjorts både på universiteten i Umeå och Göteborg, där man har dragit slutsatsen att gåfotboll som senior idrott bidrar ”till långt mycket mer än bara fysisk träning”. Ett försök pågår när man skriver ut fysisk aktivitet på recept, att även låta gåfotboll testas som behandling. Så för att hålla sig ännu friskare är gåfotboll något att testa. Deltagarna utlovar att ingen kommer att bli besviken.

Text: Gunilla Eriksson