Förening Teg
Styrelseutbildning för PRO Teg

PRO Tegs styrelse har haft utbildningsdagar. Från vänster kan vi se Eva Johansson, Nanna-Stina Nilsson, Ann-Gerd Jonasson, Stephan Fridner, Veronica Hultman ABF, Ann-Christine Almroth, Lili-Ann Kling Sackerud, Elisabet Eriksson, Carola Johansson. På bilden fattas Stig Norén, Agneta Tenghall Fridner och bakom kameran står Gunilla Eriksson.

Kategorier:
Publicerad:

Styrelseutbildning med nya stadgar och handlingsprogram

PRO Teg har haft utbildningsdagar för styrelsen, där man tillsammans arbetat med PRO:s nya stadgar och handlingsprogram. Dag två inleddes med besök av Veronica Hultman, ABF.

De nya stadgarna och handlingsprogrammet antogs på kongressen 2022 och hade införskaffats i god tid före utbildningen. De viktiga paragraferna om vad PRO är, organisation, medlemskap samt föreningens uppgifter består av gicks igenom. PRO Teg och hur medlemskapet ser ut visades på storbild. Genom arbete i smågrupper med olika ansvarsbitar kunde det nya handlingsprogrammet arbetas igenom. Tanken var att se hur Styrelse och förtroendevalda ska arbeta för att punkterna i programmet ska omsättas i verksamheten.

På förmiddagen andra dagen deltog Veronica Hultman, ABF, för att inspirera till aktiviteter, kurser och studier samt tydliggöra arbetssättet med den digitala rapporteringen.

Innan lunch fick grupperna redovisa sina synpunkter på handlingsprogrammet. Många frågeställningar är mer övergripande och bör tas upp på Riksnivå, medan andra kan arbetas med i Umeå pensionärsråd. Vissa frågeställningar som ex. ekonomisk information kan planeras för på träffar i föreningen. Styrelsen funderar även på hur man på bästa sätt ska komma till tals i samhället för att förbättra pensionärers villkor.

Text: Gunilla Eriksson