Förening Teg

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Medelhavskost lockar till kurs

PRO Teg har startat året med flera cirklar och kurser. En av dessa är återigen en studiecirkel med temat Medelhavskost, där ingår både teori och praktisk tillämpning. Två av föreningens medlemmar Gerd Lindahl och Kerstin Örn Andersson, har arbetat med kost i hela sitt yrkesverksamma liv och tycker det är roligt att se hu deltagarna lär sig ett annat perspektiv på sin matlagning. Man kommer att använda sig av ingredienser som är årstidsanpassade och kostnadsmässigt effektiva.

Cirkeldeltagarna tycker det är trevligt att i samvaro laga mat och sedan njuta av den tillsammans.

Medelhavskosten är baserad på den ursprungliga maten som man äter i länderna kring Medelhavet.

Studier har visat att kosten kan bidra till att minska risken för bland annat övervikt, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Maten som man äter ska bestå av mycket grönsaker, ljust kött, fisk och nyttiga fetter som oljor. Nötter och frön innehåller bra fett, proteiner, vitaminer, mineralämnen och kostfiber. Mejeriprodukter och rött kött ska du äta väldigt begränsat av. Undvik processade livsmedel och socker samt sötade produkter. I stället för salt är det bättre att använda kryddor som smaksättning.

Man ska äta helst äta efter tallriksmodellen och sluta äta när mättnaden kommer.

Efter 5 tillfällen avslutas cirkeln och då kan deltagarna göra en sammanfattning av de kunskaper de fått och fortsättningsvis äta denna nyttiga mat.

Text: Gunilla Eriksson