Distrikt Värmland

Vår historia

PRO-Distriktet i Värmland

PRO Värmlands historia.

I Malmö bildades den 1 mars 1942 Sveriges Folkpensionärers Riksförbund SFR senare namnändrat till Pensionärernas Riksorganisation PRO. Bildadet hade föregåtts av att föreningar startat verksamhet i olika delar av landet och de som startades först var Göteborg, Malmö och Uppsala. I Värmland startades först Kristinehamn och Arvika tätt följd av Forshaga, Filipstad och Sunne. Först inrättades tre distrikt i Sverige och Värmland kom då att tillhöra Västra distriktet med Göteborg som huvudort. Rörelsen växte snabbt och en ny distriktsindelning kom redan 1948. Då bildades Bergslagsdistriktet som bestod av Närke, Västmanland och Värmland. Man beslutade även att Kristinehamn skulle bli säte för distriktets AU och i praktiken också för styrelsen. Till distriktets förste ordförande valdes den 3 oktober 1948 i Örebros Folkets Hus, August Henriksson Kristinehamn.

De första åren bestod styrelsen arbete nästan uteslutade av förberedelser och bildande av föreningar samt att värva medlemmar. Arbetet blev betungande eftersom distriktet bestod av flera län och man beslutade efter många långa diskussioner att man skulle förändra distriktsindelningen och varje landskap bli
ett eget distrikt. Den 1 oktober 1954 blev Värmland ett eget distrikt och vid
denna tidpunkt tillhörde även Karlskoga och Degerfors Värmland.
Som ordförande valdes Harald Olsson Filipstad och han hade denna post
fram till 1969 då Petrus Jansson Karlstad valdes till hans efterträdare.

Under årens lopp har PRO Värmland arbetat med många viktiga frågor för de äldre. Förbättrade pensioner, bra boende samt vård och omsorg har alltid varit aktuella frågor. Frågan om bostadstillägg var aktuell under hela 1960 talet och från protokoll 1970 poängterades behovet av bättre bostadstillägg och att detta skulle framföras till regeringen. Landstingets Pensionärsråd bildades 1977.
Studier och utbildning var då liksom nu en viktig fråga för PRO och utifrån detta bildades en studie och stipendiefond 1977. Veteranvetartävlingarna startades 1978 och en särskild nål togs fram för deltagarna.

1980 hade PRO Värmland 69 föreningar med 19189 medlemmar och under 1980- talet hade man många resor för medlemmarna i samarbete med Reso. Distriktets lokalfråga var ofta uppe till debatt i styrelsen och 1985 så fick PRO Värmland hyra Sundsta Herrgård av Karlstads kommun. PRO Gården som den bytte namn till hyrdes fram till 1 juli 2010 då Karlstads kommun sa upp hyresavtalet och från den 1 juli hyr PRO Värmland den lilla byggnaden i anslutning till Sundsta Herrgård numera Seniorernas Hus. Under 1990 talet så hade PRO Värmland en pensionärsdag i Mariebergsskogen som samlade c:a 2000 deltagare. Vidare genomfördes en friskvårdskampanj och det anordnades motionsdans på Sandgrund. Det var en omfattande studieverksamhet om sjukvården i länet och man gjorde syneförrätningar inom den kommunala vården.

År 2002 arrangerades PROs 60 års jubileum runt om i landet och i Värmland hölls jubileet i Rottneros. Detta år hade PRO Värmland 15300 medlemmar. Vidare startades den stora motionskampanjen ”PRO i rörselse”. Den 14-17 oktober 2004 firade PRO Värmland sitt 50 års jubileum med många olika aktiviteter och arrangemang i PRO gården Karlstad. Inför PROs kongress i Stockholm 2004 genomfördes en cykel budkavle stafett som PRO Värmland deltog i. Vid årsmötet 2005 avgick Sture Forselind som ordförande och han efterträddes av Stig Asker Kil. Sture Forselind var PRO Värmlands ordförande mellan 1994-2005 och han avled 2010. Han testamenterade 100 000 kronor till PRO Värmland till en stipendiefond, Sture Foreslinds stipendiefond. Fonden kommer att under tio år tid kunna dela ut 10 000 kronor till personer som gjort och gör något bra för PRO.

Studieverksamheten har under alla år varit mycket omfattande och datastudier påbörjades i början av 2000-talet och är fortfarande aktuella eftersom utvecklingen inom den nya tekniken varit och är enorm. Alla PRO föreningar i Värmland har nu tillgång till en hemsida.

Genom årens lopp har boule och golftävlingar samt frågetävlingen genomförts inom PRO Värmland och man har även arrangerat regionfinaler inom PRO vetarna. En årlig prisundersökning har skett sedan mitten av 1990-talet och denna har alltid uppmärksammats av massmedia. Vid årsmötet 2009 avgick Stig Asker som ordförande och PRO Värmland fick sin första kvinnliga ordförande Lisbeth Staaf Igelström Karlstad. Från år 2006 har ett stort antal aktiviteter, arrangemang, uttalanden och protester skett mot den orättvisa beskattningen av pensionärer samt att pensionen urholkas mer och mer. Flertal stora konferenser har genomförts bland annat tillsammans med övriga pensionärsorganisationer i Värmland där vård och omsorgsfrågor tagits upp samt andra aktuella viktiga frågor för äldre i dagens samhälle. Lisbeth Staaf Igelström valdes vid PROs kongress 2012 in i PROs styrelse.

Man kan vid en genomgång av alla årens verksamhet konstatera att det är många som på olika sätt deltagit i arbetet för att för att föra fram och utveckla PRO Värmlands verksamhet vilket vi är tacksamma för! Det är med stolthet vi kan önska ”LYCKA TILL” och hoppas att PRO Värmland kommer att utvecklas ännu mer och vara till glädje, nytta och gagn för kommande pensionärer!